Oficialitat a la UE: on som, pròxims passos i com ens pots ajudar a arribar-hi

Poc abans de l'última reunió del Consell de la Unió Europea del 15 de novembre, el govern espanyol va presentar una nova proposta de reforma del Reglament 1/1958 que manté el català com a llengua plenament oficial, juntament amb les altres 24 llengües de la Unió

Les delegacions no van tenir temps d'analitzar la proposta abans de la reunió i va ser presentada únicament en castellà, i és per això no van fer-ne valoracions

El 15 de novembre, la Comissió Europea encara no havia entregat la informació sobre l'impacte pressupostari i administratiu que se li havia sol·licitat

La pròxima reunió del Consell de la UE en què pot tractar-se la qüestió del català és el dia 12 de desembre: serà l'última durant la presidència espanyola de la UE

Oficialitat a la UE: on som, pròxims passos i com ens pots ajudar a arribar- hi ' Nòvas ' Plataforma per la Llengua

Què hem fet?

D'ençà de la reunió de Luxemburg del 24 d'octubre, Plataforma per la Llengua hem estat treballant en la campanya #SayYes des de dos fronts: el públic, per fer prendre consciència als països europeus que la decisió que prenguin serà seguida de prop per milions d'europeus; i el privat, reunint-nos amb representants d'aquests països a Brussel·les, Barcelona i Madrid.

En l'àmbit públic, vam publicar el vídeo de la jugadora del Barça Aitana Bonmatí dirigint-se directament al primer ministre d'un dels països que presenta més dubtes, Finlàndia. L'acció va complir amb el seu objectiu, ja que va ser present a tots els mitjans de comunicació finlandesos. Alhora, en l'esfera interna , cada dia fem públic a les xarxes socials el suport a l'oficialitat d'alguna personalitat amb projecció pública per continuar remarcant la importància i el suport popular a l'oficialitat del català a la UE. Dia a dia seguim publicant al web de campanya un greuge derivat del fet de no ser reconeguts com a llengua oficial.

En l'àmbit privat, hem mantingut converses amb representants dels diversos països a efectes de copsar com evoluciona la informació que han demanat o se'ls ha proporcionat i la valoració que en fan, i a partir de les seves observacions hem anat actualitzant el nostre argumentari.

En veure que la perspectiva legal era de les més importants, en el seu moment vam fer arribar arguments a la representació d'Espanya davant la UE, que van ser traslladats al Ministeri d'Exteriors. Diversos suggeriments que vam fer han quedat recollits en la proposta de modificació del Reglament 1/1958 que ha posat sobre la taula el govern espanyol; és per això que estem conformes amb aquesta proposta.

Què cal fer ara?

La reunió de dijous vinent, dia 30, del Comitè d'Assumptes Generals del Consell, estarà centrada únicament en polítiques de cohesió de la UE. El dia 12 de desembre hi haurà una altra reunió d'aquest comitè, en la qual es podran abordar tots els temes de la seva competència i, per tant, també es parlarà de la reforma del Reglament per fer oficial el català. És probable que, en aquesta reunió, la Comissió Europea ja hagi presentat tota la informació que se li ha requerit.

Què farem Plataforma per la Llengua?

Les pròximes tres setmanes són clau. Cal aconseguir que la proposta que s'aprova és l'actual i no cap altra que aigualeixi l'oficialitat. Des de Plataforma:

1. Continuarem conversant amb els països i aprofundint en els arguments en favor de la proposta de reforma que inclou el català com a llengua oficial.
  2. Reaccionarem a temps per si cal fer modificacions a aquesta proposta abans que decaigui la possibilitat d'incloure el català com a llengua oficial.
  3. Continuarem pressionant amb accions públiques que demostrin el suport popular que té l'oficialitat, i insistirem per totes les vies que el govern espanyol té la responsabilitat de negociar perquè la proposta sigui aprovada.