Un centenar de persones es concentren contra la discriminació lingüística del centre mèdic de Catarroja

Plataforma per la Llengua ha organitzat una concentració aquest dilluns davant del Centre de Salut de Catarroja per fer pressió perquè s'investigue la discriminació lingüística

L'ONG del valencià va denunciar la setmana passada que una pacient va ser obligada a canviar de llengua en dues ocasions al centre mèdic de Catarroja

Un centenar de persones van acudir ahir, dia 30 d'octubre, a la vesprada, a la concentració convocada per Plataforma per la Llengua, per condemnar els fets ocorreguts el passat 2 d'octubre a Catarroja, quan una veïna de la localitat va anar a urgències perquè tenia un refredat fort, i va ser víctima d'una discriminació lingüística tant per part d'una metgessa com per la coordinadora del mateix centre mèdic. En l'acte van participar representants d'entitats com Escola Valenciana o l'associació local l'Ullal, a més del grup municipal de Compromís

Antoni Royo, delegat de Plataforma per la Llengua al País Valencià, va manifestar que «les discriminacions lingüístiques han de ser considerades com actes d'odi, comparables al racisme, a les discriminacions contra les dones o a les persones LGTBI» i que «cap discriminació lingüística pot quedar silenciada». Precisament, el representant de l'ONG del valencià va aprofitar per recordar que l'entitat ofereix acompanyament personal i jurídic a qualsevol persona que siga discriminada per parlar en valencià. A més, Royo també va afirmar que tot i que «ja no existeix l'Oficina de Drets Lingüístics perquè PP i Vox l'han tancada, hi continuen havent altres vies per fer valdre els nostres drets».

En aquest cas, la víctima va posar una reclamació a l'administració de la Conselleria de Sanitat, i Plataforma per la Llengua es va comprometre a vetllar perquè s'investiguen els fets, i perquè la discriminació tinga una resposta clara. L'entitat entén que discriminacions com aquesta vulneren la legalitat i, en concret, els drets lingüístics dels ciutadans valencianoparlants.

El centre de salut va obligar la pacient a parlar en castellà amb la metgessa

Com va denunciar fa una setmana l'ONG del valencià, la discriminació es remunta al 2 d'octubre. La víctima explica que, durant la visita, la doctora la va tallar i li va exigir que s'expressara en castellà. Davant la voluntat de la pacient de mantenir la seua llengua, la metgessa li va dir que no la podria atendre, i va negar-se a tramitar-ne la baixa laboral, en cas que no canviara al castellà. A aquests fets, se suma que va entrar a la consulta la coordinadora del centre mèdic, que va donar la raó a la metgessa i va obligar de nou la pacient a canviar de llengua. Això va fer que la denunciant acabara discutint amb la coordinadora del centre per defensar que tenia dret a ser atesa en valencià, fet que la va fer sentir "humiliada i amenaçada".

L'entitat recorda que, segons l'article 3 de la Llei 4/1983, d'ús i ensenyament del valencià (LUEV), els ciutadans tenen dret d'expressar-se en valencià, sense ser discriminats per raons lingüístiques. A més, l'article 9 de l'Estatut d'Autonomia determina que els ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'administració autonòmica en qualsevol de les dues llengües oficials, i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada. D'altra banda, l'article 4 de la LUEV declara que en cap cas ningú no podrà ser discriminat pel fet d'usar qualsevol de les dues llengües oficials, i l'article 5 de la LUEV atribueix a l'Administració l'obligació de disposar les mesures necessàries per a impedir la discriminació de ciutadans i a garantir l'ús normal de la llengua pròpia.

En aquest sentit, l'entitat recorda que el decret 61/2017 estableix que el valencià serà llengua d'ús normal i general de l'Administració de la Generalitat Valenciana, i per tant dels centres sanitaris, i que una norma estatal, l'Estatut de l'Empleat Públic, preveu que els funcionaris garantisquen l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·licite, sempre que siga oficial en el territori. Encara que, individualment, un treballador no estiga obligat a saber valencià tampoc pot privar l'atenció d'un servei per raó de llengua, i l'administració té l'obligació d'organitzar-se perquè l'atenció estiga disponible tant en valencià com en castellà. Per últim, en el cas dels serveis de salut, l'article 72 de la llei 55/2003 considera com a «falta molt greu» tota actuació que supose una discriminació per raons ideològiques o de llengua, tant del personal com dels usuaris dels centres sanitaris.