Els drets lingüístics protagonitzen el 64é Aplec del Puig

L'edició d'enguany de l'Aplec del Puig, que serveix per celebrar l'arribada de Jaume I a València, ha estat organitzada per una comissió unitària amb la participació de Plataforma per la Llengua

Durant la trobada, s'han criticat les declaracions de Vicente Barrera, conseller de Cultura de la Generalitat Valenciana, que ha considerat "il·legal" el terme "País Valencià"

Aquest diumenge, 28 d'octubre, s'ha celebrat a la muntanyeta de la Patà (Horta Nord), el 64é Aplec del Puig. L'històric aplec, que va ser organitzat durant anys pel PSAN, ha estat convocat enguany per una comissió plural de què ha format part Plataforma per la Llengua. La trobada, de referència per a les organitzacions valencianistes, ha començat a primera hora del matí amb l'obertura de la fira d'entitats i ha inclòs diversos parlaments a càrrec de les organitzacions de la comissió. L'Aplec del Puig és la trobada de les entitats valencianistes per celebrar l'arribada de Jaume I a València.

En l'edició d'enguany, les entitats han llançat un missatge unitari contra les polítiques del nou govern de la Generalitat Valenciana, en mans del PP i Vox, i han criticat les últimes declaracions del conseller de Cultura, Vicente Barrera, que va afirmar que el terme País Valencià és "il·legal" i que no donarà suport a entitats que el facen servir. La unió de les entitats, que en altres ocasions estaven enfrontades, ha estat possible en pro de "la defensa dels drets lingüístics i nacionals del País Valencià", segons ha manifestat el portaveu de Plataforma per la Llengua al País Valencià, Toni Royo, en el seu parlament.

La comissió unitària que enguany ha organitzat l'Aplec ha estat formada per entitats com el Bloc d'Estudiants Agermanats, Bloc i País (corrent intern de Més-Compromís), Decidim, Escola Valenciana, Intersindical Valenciana, Poble Lliure, Esquerra Republicana del País Valencià i les seues joventuts, a més de Plataforma per la Llengua. Tot i la diversitat ideològica i d'estratègia, totes aquestes estratègies compartixen la convicció que el valencianisme polític necessita una espenta que vaja més enllà del que s'ha fet fins ara.

Amb l'Aplec d'enguany, les entitats han donat continuïtat al camí iniciat després de les eleccions valencianes per recuperar la unitat dins del sobiranisme. Amb aquest objectiu, les entitats ja van organitzar conjuntament la manifestació del 9 d'octubre, i ara es proposen reforçar els vincles interns a l'espera de la configuració d'un nou govern a l'Estat espanyol i amb les eleccions europees a l'horitzó.