Notícies ← Altres notícies

Aconseguim que les pastisseries Chök incloguin el català al web i es comprometin a ser exemplars amb la llengua

L'empresa catalana, a l'ull de l'huracà arran d'una discriminació lingüística, es va posar en contacte amb Plataforma per la Llengua per esmenar amb celeritat els dèficits lingüístics dels seus establiments  

Chök ja ha inclòs el català al web i s'ha compromès amb l'ONG del català a incorporar-lo a la retolació de les botigues, als tiquets de compra, a la botiga en línia i a les xarxes socials, i a organitzar cursos de català als treballadors  

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que la cadena de pastisseries Chök inclogui el català al web i es comprometi no només a complir els aspectes lingüístics del Codi de consum de Catalunya, sinó també a ser exemplar amb la llengua. Aquests avenços s'han aconseguit arran de la denúncia d'una clienta, que va ser discriminada aquest setembre per parlar en català a un establiment del Born de Barcelona i que va decidir denunciar-ho a través de les xarxes socials. L'entitat es va posar en contacte amb ella per oferir-li suport, i el rebombori a les xarxes va forçar l'empresa a contactar amb la Generalitat de Catalunya i amb l'ONG del català per buscar assessorament i esmenar els dèficits lingüístics dels seus establiments. Chök és una cadena catalana amb una quinzena d'establiments a Barcelona, València i Cornellà de Llobregat, a més de Madrid, Gibraltar, Sevilla i Riad, a Aràbia Saudita.   

En concret, aquest setembre, una consumidora va denunciar que una treballadora es va riure d'ella quan, després de demanar-li el que volia dos cops en català, i veient que no l'entenia, li va repetir en castellà tot explicant-li com es deia en català. Quan la consumidora li va preguntar si reia pel fet que li parlés en català, ella li va respondre que el local era americà, i malgrat la incomprensió de la clienta, que li expressava que no entenia que li fes tanta gràcia que algú li parlés en català a Barcelona, la treballadora va continuar rient amb sarcasme. Això va fer que la consumidora se'n cansés i decidís demanar el full de reclamacions, però la treballadora no li va voler donar, perquè, segons ella, la reclamació era "racista". Tot i que la clienta hi va insistir, l'empleada no li va arribar a donar el full de reclamacions perquè va dir que el local era molt nou i encara no en tenien.  

La denúncia a través de les xarxes socials i l'augment de queixes negatives a Google van forçar l'empresa a posar-se en contacte amb la víctima per disculpar-se, i a contactar amb la Generalitat de Catalunya i amb Plataforma per la Llengua (que ja havia contactat amb la clienta), per esmenar els dèficits lingüístics i ser exemplars amb el català. 

Fets i compromisos amb Plataforma per la Llengua 

A través d'aquest contacte, la cadena de pastisseries Chök ja ha incorporat el català al web i ha encarregat vinils nous en català per a la retolació dels establiments. A més, l'empresa s'ha compromès amb l'entitat a tenir en català els tiquets de compra, com estableix el Codi de consum de Catalunya, i a incloure la llengua a les plataformes de venda en línia i a la comunicació corporativa a les xarxes socials. Per tal que no es repeteixin discriminacions com la d'aquest setembre, l'empresa, que ja s'ha disculpat públicament, també s'ha compromès a organitzar cursos de català perquè tots els treballadors l'entenguin i tinguin un vocabulari bàsic en català.  

La celeritat de l'empresa, motiu d'elogi 

Plataforma per la Llengua lamenta que calgui fer pública una discriminació com aquesta perquè les empreses actuïn, però considera que en aquest cas és digne d'elogi la celeritat amb la qual la cadena de pastisseries Chök es va posar en contacte amb la víctima, li va demanar disculpes i va reconèixer, també públicament, que l'actitud de la treballadora havia estat intolerable. A més, l'entitat considera molt positiva la voluntat de l'empresa de prendre mesures per garantir els drets lingüístics dels consumidors i per ampliar la presència de la llengua als seus canals digitals.  

L'ONG del català continua treballant per denunciar les discriminacions lingüístiques, i per assessorar les empreses per tal que es converteixin en referents en l'atenció als consumidors catalanoparlants. Per a l'entitat, és important que les empreses vegin que aquests consumidors tenen els mateixos drets que els consumidors que parlen altres idiomes, i que, a més d'una qüestió legal, forma part de la responsabilitat social corporativa assegurar-ne la igualtat de tracte. A més, Plataforma per la Llengua també vol sensibilitzar les organitzacions perquè entenguin que el català aporta valor a la pràctica empresarial, atès que permet acostar-se als clients i fer créixer el negoci.


  • Si vols que continuem defensant els drets dels catalanoparlants, fes pinya amb els més de 26.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin