ELEN demana a l’Estat italià que ratifiqui la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries i faci efectiu lo dret a aprendre alguerés a l'escola

La resolució presentada per Plataforma per la Llengua és estada aprovada a l'Assemblea General de l'European Language Equality Network, que ha tengut lloc aquest cap de setmana a Càller

Aqueix dissabte, 7 d'octubre del 2023, ha tengut lloc a Càller (Sardenya) l'Assemblea General de l'European Language Equality Network (ELEN). Entre les 174 associacions i entitats participants, Plataforma per la Llengua és estada present amb els sous representants Marga Payola, coordinadora d'Internacional de l'ONG del català i vicepresidenta d'ELEN, i Mauro Mulas, delegat de Plataforma per la Llengua a l'Alguer.

En aqueixa ocasió, la vicepresidenta d'ELEN i coordinadora d'Internacional de Plataforma per la Llengua, Marga Payola, ha presentat una resolució, aprovada per unanimitat, que demana a l'Estat italià que ratifiqui la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELROM) i que prengui totes les mesures normatives i executives per fer efectiu lo dret a aprendre català de l'Alguer a l'escola. L'assemblea de l'ELEN ha votat, endemés, de demanar a lo Municipi de l'Alguer institueixi un ofici de política lingüística, amb la intenció de reactivar lo Pla Estratègic aprovat l'any 2011.

En l'event, hospitat a la ciutat de Càller, en ocasió del Babel Film Festival, ha participat també Mauro Mulas, delegat de l'Alguer de l'ONG del català que, en una taula rodona dedicada a la situació de l'alguerés, al costat d'experts locals i representants de la Generalitat de Catalunya, ha evidenciat la urgència de l'aplicació efectiva de les leis actualment en vigor, sobretot en àmbit escolar, demanant se prenguin totes les mesures oportunes que puguin facilitar l'ensenyament de la llengua en horari curricular.

El mateix dissabte 7, el reconegut professor Colin Williams, acadèmic de la Universitat de Cambridge, ha parlat de planificació i política lingüística en la sua conferència plenària. En les altres taules rodones, s'han tractat temes com les mesures per una recuperació lingüística efectiva del sard, l'oficialitat a la UE del català, el gallec i el basc, on ha participat Marga Payola, i la situació de diferents llengües minoritàries al territori francès.