Carta oberta a Martí Gasull i Roig 2023, onze anys després de la seva mort

Carta del president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, al fundador de l'entitat, Martí Gasull i Roig, mort ara fa onze anys

Com cada any, Escuder escriu una carta, a qui va ser un dels membres fundadors de l'entitat, explicant les principals fites de l'any

Martí, hola de nou, ja al 2023, i 23 de setembre, com sempre.

Enguany, com molt bé saps, celebrarem el 30è aniversari de Plataforma per la Llengua. 30 anys al desembre, sí senyor!!

I la cosa és alhora un èxit i un fracàs. Ja m'entens: un èxit per tenir una entitat referent indiscutible en la defensa dels drets lingüístics i del català, i amb més de 26.000 socis; però que al cap de prop de 50 anys de la mort del dictador feixista encara necessitem una ONG que vetlli per aquests drets és un fracàs del país com una casa de pagès. I això és molt trist.

Ara bé, mentre calgui, Plataforma per la Llengua hi serà! Això tu també ho tens ben clar, oi?

Pel que fa a la situació política dels Països Catalans, enguany tenim molt males notícies. Al maig hi va haver eleccions municipals i autonòmiques al País Valencià, a les Illes i a l'Aragó i als tres llocs va guanyar la dreta en combinació amb l'extrema dreta i manen a les tres autonomies i a pràcticament tots els ajuntaments grans! I, evidentment, ja han començat a fer de les seves i atacar la llengua per tot arreu, demostrant una perillosa barreja d'ignorància i catalanofòbia. Ja els coneixem i ens hi trobaran de cara. Borriana va ser un primer exemple. A més, a l'Ajuntament de Perpinyà continua manant l'extrema dreta també i els tribunals francesos -de moment- diuen que si es parla català als ajuntaments ha de ser després del francès. Vaja, supremacisme de llibre. Decebedor tot plegat.

Per més endavant em deixo un parell de notícies. Bones, ara sí.

Passo a fer-te cinc cèntims de l'activitat de Plataforma des de la darrera carta. Com sempre impossible de resumir i em deixo coses importants, però destaco:

El primer SAGA, saló del gaming en català, a la Farga de l'Hospitalet de Llobregat. Ja saps que el lleure és vital i per enguany repetirem. La primera edició va ser un gran èxit, però segur que la segona anirà encara millor. Apunta: de l'1 al 3 de desembre a la Farga!

Hem fet el Correllengua a Formentera, retransmissions de rugbi amb Ràdio Arrels i un conveni per anar normalitzant progressivament l'ús del català als Dracs Catalans, equip de rugbi XIII de Perpinyà. Hem començat la millora de la Biblioteca catalana de l'Alguer, més feina a Alacant, continuem amb el Concurs Tísner, i tantíssimes coses més... a part de la nostra feina d'assessorament, recepció i gestió de queixes, incidència institucional, etc. El nostre servei de queixes i denúncies cada cop creix més i és més reconegut per la societat...

Però escolta, anem a les bones notícies que et deia. Ambdues són fruit dels resultats de les eleccions generals a Espanya, que es van avançar al juliol i van donar uns resultats que van fer que ERC i Junts fossin decisius.

La primera ja confirmada: el català (i l'aranès, el basc i el gallec) ja es poden parlar al Congrés dels Diputats. Curiosament, després de tant de temps de sentir que el "reglamento no lo permite", quan ha calgut, en un pim-pam, el reglament ja ho permet. I això, és clar, és una bona notícia. I caldria que la resta d'institucions espanyoles (i ja no diguem les franceses) en seguissin l'exemple i normalitzessin l'ús de les llengües i tots els ciutadans tinguéssim els mateixos drets lingüístics!

La segona bona notícia, pendent d'acabar i que t'hauré d'explicar a la carta del 2024, és que el Gobierno de España finalment ha fet el que havia de fer a la Unió Europea i que bé saps que havíem demanat i treballat des de fa més de 20 anys: ha demanat que català (i basc i gallec) siguin llengües oficials de la Unió! Ja saps que això tindria una gran importància, especialment, per tota la normativa europea que obliga a fer ús de llengües oficials de la Unió en innombrables actuacions. També té molts altres aspectes beneficiosos per a la llengua: des de prestigiar-la a aconseguir que es pugui fer servir a les institucions, passant perquè saber català serà un mèrit per accedir a la funció pública europea. Aquest tema es va tractar a l'última reunió del Consell de la Unió Europea i tot i que no es va aprovar encara, tampoc es va rebutjar. Sembla que hi ha possibilitats reals que s'aprovi i que el català esdevingui oficial a la UE ben aviat. Com pots imaginar, nosaltres feia uns mesos que hi treballàvem fort, ja al febrer vam impulsar amb altres entitats un manifest demanant-ho, i d'aquí a la pròxima reunió hi continuarem, fent tot de feina, tant de la que es veu com de la que no es veu.

Bé, Martí, crec que t'he posat una mica al dia.

Ens agradaria tant poder comentar tot el que va passant amb tu! Jo encara sovint penso "i què en diria en Martí d'això o d'allò?" o "què faria ara?"... En fi, que per més anys que passin tots els que et vam conèixer i molts que no van tenir aquesta sort, t'enyorem!

Una abraçada, Martí!