Èxit en la primera edició del "Partit de la catalanitat" a Perpinyà

Aquest partit va néixer amb motiu de l'acord de col·laboració entre Plataforma per la Llengua i els Dracs Catalans de Perpinyà, per tal de promoure la cultura i la llengua catalanes en el si del club de la Catalunya del Nord

L'acord de col·laboració entre ambdues organitzacions compromet l'equip de Perpinyà a augmentar la presència del català i a tractar-lo de la mateixa manera que ho fan amb el francès i l'anglès, que són les altres llengües dels Dracs

El dissabte 24 de juny, a Perpinyà, es va celebrar el "Partit de la catalanitat" que enfrontava els Dracs Catalans contra els Leigh Leopards d'Anglaterra. Amb motiu del partit de rugbi a XIII, de la Superlliga europea, que va aplegar més de nou mil espectadors a l'estadi Gilbert Brutus, Plataforma per la Llengua i Dracs Catalans van aprofitar per organitzar un seguit d'activitats i actes per difondre la cultura i la llengua catalanes.

Uns dels esdeveniments que es van dur a terme en aquesta jornada va ser l'exhibició dels castellers del Riberal de Bao i els balls de les colles geganteres de Tuïr, del Soler i de Perpinyà, que van fer actuacions a la rodalia de l'estadi abans de l'inici del partit. A més, Julio Leone, el jove cantant de la Catalunya Nord, que anima els programes El Periscopi i La Qüestió a la ràdio França Blau Rosselló, va actuar amb el seu grup a la zona Guasch.

Ja dins de l'estadi, els Castellers del Riberal de Bao van aixecar castells al mig del camp. Allà la colla sardanista Sempre Endavant va ballar al ritme del Coti x Coti del grup sud-català The Tyets.

Just abans de començar el partit, Òscar Escuder, president de Plataforma per la Llengua, va adreçar unes paraules al públic assistent i va agrair al club de rugbi i, en especial, als seus dirigents, el compromís amb la llengua catalana. Un cop acabat el discurs, Fred Jonca, acompanyat de Ramon Gual, juntament amb les corals de les escoles Maintenon i Sant Josep de Prada, van cantar Els Segadors, l'himne nacional de Catalunya i dels Dracs Catalans, amb una plantada de gegants de rerefons. Ja a la mitja part, els Diables d'Aire Nou de Bao van treure el terreny de joc el seu Drac de Foc.

En acabar el partit, Julio Leone va fer un concert en català a la zona Guasch per acompanyar la celebració de l'afició per la victòria l'equip local.

D'altra banda, una delegació de Plataforma per la Llengua va assistir a un sopar amb membres dels Dracs Catalans. El president de l'equip de la Catalunya del Nord, Bernat Guasch, va oferir un quadre amb el cartell del partit al president de l'ONG del català, Òscar Escuder, que va aprofitar per fer un discurs adreçat als dirigents, als socis i padrins del club.

El "Partit de la catalanitat" es pot celebrar gràcies a l'acord de col·laboració entre ambdues organitzacions

L'acord de col·laboració entre ambdues organitzacions compromet l'equip de Perpinyà a augmentar la presència del català i a tractar-lo de la mateixa manera que ho fa amb el francès i l'anglès, que són les altres llengües dels Dracs. En concret, l'acord compromet les dues entitats a actuar en set àmbits: l'estadi Gilbert Brutus, les entrades, la música dels partits, l'entorn digital del club, les relacions amb els altres territoris de parla catalana, la sensibilització dels jugadors i l'organització d'un "partit de la catalanitat" cada temporada.

Totes dues entitats continuaran col·laborant per fer augmentar la relació del club amb les institucions i la premsa de la resta dels territoris de parla catalana, i cada temporada organitzaran aquest "partit de la catalanitat", en el qual l'ús del català haurà de ser majoritari i les animacions estaran vinculades a la llengua i la cultura catalanes. Per tal de facilitar-ho, Plataforma per la Llengua també ajudarà els Dracs Catalans a organitzar una jornada anual de sensibilització sobre Catalunya del Nord i el català amb els jugadors del club i les seves famílies.

• Si vols que continuem treballant per promocionar el català a la Catalunya del Nord, fes pinya amb els més de 25.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!