Organitzem al Conflent un taller per aprendre a fer ratafia tot practicant el català

La ratafia és una beguda tradicional elaborada a base d'herbes aromàtiques, fruits i aiguardent

Un cop acabi el taller hi haurà una trobada al bar El Lluert, oberta a tothom, per fer un pica-pica i xerrar

Plataforma per la Llengua i el Casal de Conflent organitzaran, el dissabte 17 de juny, a Eus (el Conflent), una trobada per aprendre a elaborar ratafia (anomenada també «vi de nogués»). L'hora de la trobada serà a les 14 h davant de la Casa de la Vila d'Eus. L'activitat començarà amb una passejada, acompanyada del Grup de Natura i Cultura del Casal del Conflent, per recollir les plantes necessàries per fer el licor. Després, es procedirà a la preparació de la maceració. La durada total de l'activitat serà d'entre quatre i cinc hores.

L'activitat, que és gratuïta, es farà íntegrament en català i, per tant, recomanem una comprensió bàsica de la llengua. Caldrà inscriure's prèviament per tal de poder participar-hi, ja que les places són limitades. Un cop s'acabi el taller, hi haurà una trobada al bar El Lluert, al voltant de les 18 h, que serà oberta a tothom, per fer un pica-pica i xerrar.

Tothom que s'inscrigui al taller haurà de portar una ampolla de boca ampla, com els de suc de poma, d'entre 300 ml i 1 l, segons la quantitat que es vulgui fer. També caldrà portar aiguardent d'entre 38 i 40 graus (a càrrec dels participants). La web ratafies.cat proposa aiguardent de vi tradicional. Si qualcú porta alcohol de 96 graus, se li explicarà com rebaixar la graduació. Encara que s'aniran a recollir algunes herbes aromàtiques, es recomana a tots els assistents portar-ne de casa per tenir més herbes i més variades.

A continuació, s'inclouen les herbes, flors i fruits que es recomana de portar al taller. No cal portar-les totes, només aquelles que vulgueu incloure a la vostra ratafia.

• Fulles tendres: mentes, tarongina, fonoll, noguer, majorana i marialluïsa.
  • Flors o parts de flors: sabuc, tilloler, espinàs, farigoleta, malva, trescam, roses.
  • Fruits: cireres, prunes, pomes, maduixes, guindes, mores.?

Una jornada per fer ratafia i una copa en català

El Casal del Conflent i Plataforma per la Llengua organitzen conjuntament aquesta activitat, que vol lligar l'ús de la llengua, la descoberta del territori i del patrimoni, i el coneixement de la flora autòctona. La dinamitzarà l'Albert Mallol i Camprubí, un home que dedica la seua vida a la natura i que va participar en la creació de la web Flora Catalana i també va formar part de l'organització, amb el Grup de Natura i Cultura del Casal del Conflent, i d'una exposició sobre les plantes presents al Conflent. També va muntar la xiloteca (mostra de fustes) de Catalunya i Occitània amb la seua dona i altres voluntaris, amb l'ajuda de diverses associacions, entre les quals el Casal del Conflent. L'exposició es pot veure al 4, carrer del molí a Toès entre Valls (Conflent), i compta amb prop de 2500 mostres d'uns 215 taxons.

La trobada al restaurant és oberta a tots, i serà a partir de les 18 h (més o manco). Serà dinamitzada per Plataforma per la Llengua, impulsora de la iniciativa de la GuiaCatNord, que recopila tots els establiments de la Catalunya Nord que atenen en català, com també de les retransmissions dels partits de rugbi de la USAP o dels Dracs Catalans en català a Ràdio Arrels i Catalunya Ràdio.

Tota la jornada es durà a terme a Eus, un vilatge conflentí de pedres atípic, penjat a dalt d'un turó granític i dominat per l'església de Sant Vicens. Des del poble es pot gaudir d'una vista magistral sobre el Canigó. És classificat com un dels pobles més bonics de França.

Per inscriure-s'hi, caldrà enviar un missatge al Didier Payré, al telèfon +33 6 19 19 19 22, o l'Albert Mallol, al +33 6 65 75 95 41. Les places són limitades.