Emergència lingüística al País Valencià: la llengua silenciada als debats electorals

Només Joan Ribó (Compromís per València) i Ignasi Garcia (Compromís per Castelló) han fet ús del valencià als debats electorals d'À Punt

Sandra Gómez i Amparo Marco (PSPV-PSOE), de València i Castelló respectivament, han emprat el castellà en la majoria del debat tot i que de forma puntual han utilitzat el valencià

Els partits de la dreta i l'extrema dreta han parlat només en castellà

Plataforma per la Llengua critica la nula presència del valencià en els debats electorals per a les eleccions municipals per a Castelló i València en la televisió pública valenciana, À Punt. En eixe sentit, cal assenyalar que només els candidats de Compromís per València i Castelló han fet ús del valencià per explicar el seu programa electoral front als seus adversaris polítics.

Mentres, les candidates del PSPV han barrejat les dues llengües oficials amb una major presència del castellà. Cal assenyalar que el debat electoral per a la ciutat d'Alacant no s'ha dut a terme, ja que el PP i VOX s'hi van negar i el PSPV no va confirmar la seua assistència. La situació no ha passat desapercebuda per als usuaris a les xarxes, que han seguit i comentat els respectius debats. A molts els ha sobtat que la majoria de candidats i candidates per representar la ciutadania de València i Castelló han optat per parlar castellà en la televisió pública valenciana.

Tweet_DebatElectoral

Així mateix, al debat electoral de la ciutat de València per a RTVE tots els candidats i totes les candidates van optar pel castellà de forma majoritària. Malgrat que el debat s'emetia per la televisió pública espanyola i per a tota l'audiència estatal, Joan Ribó (Compromís va utilitzar de forma puntual el valencià. Les forces de la dreta i l'extrema dreta no han utilitzat el valencià en cap debat dels que s'han celebrat fins al moment.

A més, cal assenyalar que tot i confirmar-se el retrocés respecte a l'ús social del valencià o haver ratificat el desacord entre els membres del Botànic per incloure el requisit lingüístic en la funció pública valenciana, la radiotelevisió pública valenciana ha omès el debat entorn a la llengua. Cal recordar que dijous, 25 de maig, tindrà lloc el debat electoral per a la cita autonòmica entre Ximo Puig (PSPV-PSOE), Carlos Mazón (PP), Mamen Peris (C's), Joan Baldoví (Compromís), Héctor Illueca (UP) i Carlos Flores (VOX).