Coneixem les propostes lingüístiques dels partits polítics en un debat electoral a València

El debat coorganitzat per Plataforma per la Llengua va comptar amb Pedro Ruiz, del PSPV; Nathalie Torres, de Compromís; Víctor Mansanet, d'Unides Podem; i Mikel Forcada, d'Esquerra Republicana del País Valencià

La sessió va permetre avaluar les polítiques lingüístiques del govern del Botànic i apuntar els futurs eixos d'acció del govern valencià en matèria de llengua

Plataforma per la Llengua País Valencià va coorganitzar el dijous, 4 de maig, un debat sobre política lingüística juntament amb Acció Cultural del País Valencià, Acicom, ACV Tirant, Ca Revolta, Escola Valenciana, Intersindical Valenciana i la Societat Coral el Micalet. L'acte, que va tindre lloc al Centre de Cultura Contemporània Octubre, de València, va comptar amb la presència de Pedro Ruiz, del PSPV; de Nathalie Torres, de Compromís; de Víctor Mansanet, d'Unides Podem, i de Mikel Forcada, d'Esquerra Republicana, i ha estat moderat per la periodista Violeta Tena.

Durant el debat, el PSPV, Compromís i Unides Podem van poder explicar la gestió del govern del Botànic en l'àmbit lingüístic, i Esquerra Republicana va defensar que cal blindar els drets dels valencianoparlants. Els membres del Botànic van coincidir tots tres en què s'han fet passos avant pel valencià, tot i que queda molt a fer. El més conformista amb la tasca de l'executiu valencià, en termes lingüístics, va ser Pedro Ruiz (PSPV), que va afirmar que el seu partit se sent "orgullós" de la política lingüística del Consell. Aquesta postura va fer contrast amb el posicionament dels seus socis, ja que Nathalie Torres (Compromís) va evitar un discurs triomfalista, tot i defendre la llei de plurilingüisme, i va proposar més proteccions als drets lingüístics. Per la seua banda, Víctor Mansanet (UP) va lamentar el descens de l'ús social del valencià i va demanar valentia per protegir i promoure la llengua.

Mikel Forcada, d'Esquerra Republicana País Valencià (ERPV), fou més crític amb l'avaluació, ja que va afirmar que encara hi ha moltes "mancances". Com a exemples, Forcada va parlar de la polèmica llei de plurilingüisme, i va exposar que encara no ha arribat la reciprocitat entre els mitjans de comunicació o que Ximo Puig o Aitana Mas utilitzen el castellà quan es desplacen al sud del país. Pel que fa a la llei de plurilingüisme, el representant d'ERPV va manifestar la necessitat de dur a terme la immersió lingüística als territoris on el valencià té menys presència.

Vota per la llengua, la nova campanya de l'entitat per votar amb consciència lingüística i fer pressió als partits

Plataforma per la Llengua ha llançat recentment una campanya perquè la ciutadania vote amb consciència lingüística a les eleccions i contribuïsca a fer pressió als partits, perquè es comprometen a defensar la llengua des de les institucions. Amb el lema "Vota per la llengua", la campanya ha fet públic al web els programes marc que ha enviat a les candidatures, proporciona models de piulades, correus i preguntes per a debats electorals, per augmentar la pressió als candidats, i anima la ciutadania a signar ací els eixos d'acció que proposa l'entitat.

Per a Plataforma per la Llengua, les institucions han d'actuar en quatre línies d'acció: una política lingüística transversal, promoure el català com a llengua d'integració, compromís per potenciar el català a la cultura i l'audiovisual, i normalitzar el català als comerços i les empreses. Els partits polítics que han rebut l'entitat els han pogut conèixer de primera mà, i al web de la campanya tothom qui ho vulga els pot llegir en profunditat.