La segona edició de la Setmana pel Català culmina amb un Sant Jordi frenètic

La delegació de Plataforma per la Llengua a Catalunya ha organitzat per segon any una setmana d'activitats per fer visible la tasca de defensa de la llengua en tots els àmbits de la vida

La setmana ha acabat, en el marc de la Diada de Sant Jordi, amb la signatura d'autors com Màrius Serra, Míriam Martín Lloret o la Filòloga de Guàrdia a la paradeta de l'entitat a la Rambla de Catalunya de Barcelona

Plataforma per la Llengua ha organitzat un any més la Setmana pel Català, una iniciativa que, amb el lema de «Impulsem el català cada dia», vol fer visibles les iniciatives de defensa i promoció de la llengua en àmbits com la justícia, l'educació o els videojocs. La programació de la setmana va començar el dimarts 18 d'abril i va acabar amb la celebració de la diada de Sant Jordi, en què l'entitat va organitzar paradetes a diferents punts del territori.

Els videojocs van ser els protagonistes de la primera de les activitats: dimarts passat, dia 18, l'entitat va organitzar una visita d'alumnes del grau superior d'Animacions 3D, jocs i entorns interactius de l'Institut Obert de Catalunya (IOC) a la seu de Petoons Studio. Es tracta de l'estudi desenvolupador del videojoc Curse of the Sea Rats, un dels llançaments més ambiciosos d'enguany que incorporen la llengua catalana. Els seus responsables van conversar amb els alumnes sobre el procés de disseny, desenvolupament i llançament d'un videojoc, acompanyats per Susana Pérez, membre de la comissió de videojocs i de l'executiva de Plataforma per la Llengua.

La Setmana pel Català va continuar el dimecres 19, amb el concurs Lletra a lletra d'Esparreguera, una activitat consolidada que ha arribat a la novena edició. Una vintena d'estudiants de secundària dels instituts d'aquest municipi van participar en el tradicional concurs de lletrejar paraules, organitzat pel grup local de voluntaris de l'entitat de manera conjunta amb la Biblioteca Municipal l'Ateneu.

L'endemà, el dijous 20, Rut Carandell, directora de l'entitat, va participar en la XIV Jornada del Consell de l'Advocacia Catalana (CICAC) sobre l'ús del català a la justícia, que va tenir lloc a l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Sabadell. Carandell hi va presentar el projecte del Síndic de Drets Lingüístics, i va participar en l'entrega de premis del concurs de relats literaris que organitza anualment la comissió de llengua d'aquest col·legi.

El darrer dels actes previs a Sant Jordi va ser el divendres 21 a la Biblioteca Central de Cerdanyola del Vallès. Míriam Martín Lloret, filòloga i assessora de llengua a l'Optimot, va respondre a la pregunta que plantejava el títol de l'acte: «Cal fer teràpia lingüística?». Martín, que acaba de publicar el llibre Teràpia lingüística. Relaxa't, que el català té solució! (Ara Llibres), va ajudar a identificar quins són els punts forts de l'estat social de la llengua i va donar idees per potenciar-los.

Durant tota la Setmana pel Català, els voluntaris de l'entitat també han contribuït a organitzar diversos actes. És el cas de la presentació a Terrassa del llibre La força de la gent, de Jordi Magrià (Bicman); la xerrada a Arenys de Mar de Gerard Furest i Aurora Madaula; la funció al Teatre de l'Aurora d'Igualada de Cartes a Mahalta, i el debat a Lleida sobre la imposició del 25% de castellà a les escoles. En aquesta darrera activitat, hi va participar com a ponent Berta Serra, membre de la comissió d'educació de l'entitat.

A més, els voluntaris i els seguidors de l'entitat també han participat activament en la crida que va fer dissabte Plataforma per la Llengua a les xarxes socials per recomanar lectures en català. Amb l'etiqueta #DestacaunLlibre, les xarxes es van inundar de propostes de llibres en català: des d'Incerta glòria, de Joan Sales, fins a Torturades, de Gemma Pasqual, passant per La Gran Enciclopèdia del Barça, de la Sotana.

Una diada de Sant Jordi plena de paradetes arreu del territori

Pel que fa a la diada de Sant Jordi, la delegació a Catalunya de l'entitat ha tingut paradetes a Sitges, Vilanova i la Geltrú, Sabadell i Barcelona (entre Rambla de Catalunya i Rosselló). A Sabadell hi ha fet parada el Síndic de Drets Lingüístics de l'entitat, i a Barcelona hi han passat diversos autors a signar durant tot el dia.

Adrià Martínez ha estat l'autor més sol·licitat, amb el llibre Clar i català, que ha exhaurit els exemplars de la parada al cap de mitja hora de començar la signatura. Per la parada també va passar un autor consagrat com Màrius Serra, que darrerament ha publicat La dona més pintada (Proa), i una autora novella com la tiktoker Filòloga de Guàrdia, que ha escrit En nom de Punkpeu Fabra (Fanbooks). Xavier Gual, Agnès Rotger, Teresa Muñoz, Míriam Martín Lloret i el trio del projecte Com ho diria (Xavier Mas Craviotto, Clara Soler i Gerard Viladomat) també han signat els seus llibres.

A més, Bernat Gasull, antic treballador de Plataforma per la Llengua i germà del cofundador Martí Gasull, ha signat el seu darrer llibre: El vuitè cel (Tushita Edicions). Gasull hi explica els darrers dies del seu germà a l'Himàlaia abans de morir en una allau, un relat que ha estat possible gràcies a la investigació que ha fet a partir de les fotografies de la càmera del germà i les entrevistes amb altres alpinistes que aquells dies també eren a la zona.

La Setmana pel Català tornarà l'any vinent amb una nova setmana de programació intensiva i de reivindicació de l'ús de la llengua en tots els àmbits de la vida. Mentrestant, l'entitat continuarà cada dia fent la seva tasca incansable de defensa dels drets lingüístics dels catalanoparlants.