La campanya #NormalitzaMallorca força el Consell de Mallorca a incrementar els ajuts per normalitzar la llengua als senyals públics

La institució insular incrementa fins a 150.000 euros l'ajut, estrenat l'any passat, perquè els ajuntaments normalitzin la llengua als senyals i cartells públics

L'entitat fa una crida a continuar denunciant a través de Twitter qualsevol cartell públic que exclogui el català amb l'etiqueta #NormalitzaMallorca

Plataforma per la Llengua ha aconseguit que el Consell de Mallorca refermi la seva implicació en la normalització del català als senyals i cartells que es troben a la via pública. Un èxit que ha estat possible gràcies a la campanya participativa #NormalitzaMallorca, a través de la qual voluntaris de l'entitat han denunciat a les xarxes socials els cartells que encara no estan en català. L'entitat ho valora positivament, però demana a la Direcció General de Política Lingüística que es coordini amb els consells insulars a fi d'aconseguir mesures similars a les altres illes, especialment a Eivissa.

En concret, el que ha aconseguit l'entitat és que el Consell de Mallorca no només impulsi per segon any consecutiu uns ajuts als ajuntaments perquè normalitzin el català als rètols, indicadors i senyals de la via pública, sinó perquè n'incrementi el pressupost. Així, si l'any passat el Consell de Mallorca hi va destinar 90.000 euros, enguany augmentarà la partida fins als 150.000 euros. L'increment és, per tant, de 60.000 euros. L'objectiu de la subvenció és que amb aquests doblers els consistoris puguin instal·lar rètols, indicadors i senyalització en català tant de nova creació com per a substituir els que encara no són en català, els que estan redactats amb una ortografia incorrecta o els que no estan en bon estat.

Per a l'ONG del català les administracions públiques de les Illes Balears han negligit durant anys en la retolació dels cartells públics de senyalització. Per això, l'entitat va iniciar el juliol de 2021 la campanya #NormalitzaMallorca amb l'objectiu de mobilitzar la ciutadania a denunciar la manca de retolació pública en català. Es tractava, sobretot, de conscienciar sobre l'ús del català a la retolació pública de l'illa i d'animar els ciutadans a no callar davant les vulneracions dels drets lingüístics.

Tot i la línia d'ajudes anunciada pel Consell de Mallorca, la campanya #NormalitzaMallorca continua viva i fa una crida a la ciutadania perquè publiqui a Twitter imatges de tots els cartells públics que no estiguin normalitzats. Per tal de facilitar-ne la substitució, l'entitat demana que s'indiqui la localització dels cartells, es faci servir l'etiqueta #NormalitzaMallorca i es mencioni el compte de Plataforma per la Llengua a les Illes - @PLlenguaIlles.

Plataforma per la Llengua recorda que les administracions han de prendre totes les mesures que tenguin a l'abast per a garantir els drets lingüístics dels catalanoparlants i generar un ambient òptim per a l'aprenentatge del català per als qui encara no el coneixen.