Aquestes festes "Digues bon dia!" als comerços de Badalona, Girona i Igualada

Plataforma per la Llengua reparteix 2.500 bosses reutilitzables als principals eixos comercials de Badalona, Girona i Igualada per promoure l'ús del català en el comerç de proximitat

L'actuació s'ha dut a terme conjuntament amb les associacions de comerciants de cada ciutat i s'emmarca dins la campanya "Digues Bon dia!" que l'ONG del català desenvolupa arreu del domini lingüístic

Aquest mes de desembre, i aprofitant la campanya comercial nadalenca, Plataforma per la Llengua i diverses associacions de comerciants desplegaran la campanya "Digues Bon dia!" per promoure l'ús del català al comerç de proximitat de les ciutats de Badalona, Girona i Igualada. La campanya repartirà 2.500 bosses reutilitzables amb el missatge, "Al comerç, digues bon dia!" i "Comerç de proximitat, comerç lingüísticament responsable" entre els clients dels eixos comercials del centre de Badalona, Girona i Igualada.

La campanya parteix de la constatació que, tot i l'alt grau de coneixement del català, és habitual a Catalunya que molts catalanoparlants s'expressin en castellà per iniciar una conversa amb gent desconeguda, especialment en el món del comerç. En aquest sentit, el principal objectiu de la campanya és empoderar els catalanoparlants perquè es mantinguin en català durant les converses amb desconeguts. En aquest sentit, de manera complementària al repartiment de les bosses, la campanya també repartirà 500 adhesius amb el missatge "Digues Bon dia!" per posar a l'entrada dels locals i incentivar que els clients iniciïn la interacció en català, si així ho volen.

Però la campanya també es dirigeix als mateixos establiments. D'una banda, serveix per reivindicar que les botigues han de garantir els drets lingüístics dels consumidors. D'altra banda, fa prevaldre que l'atenció en català pot ser un valor afegit del comerç local i de proximitat en un moment en què la puixança de les grans superfícies i del comerç electrònic amenaça les petites botigues. De fet, un dels lemes que llueix el material de campanya, "Comerç de proximitat, comerç lingüísticament responsable", que relliga de manera explícita tots dos conceptes.

"Digues Bon dia!" va néixer al País Valencià el juny del 2021 i va centrar-se, en la seva primera fase, en els comerços de la ciutat de València i la comarca de l'Horta. Van ser els voluntaris de la delegació territorial de l'ONG del català al País Valencià els qui van repartir el material de campanya comerç a comerç, tot explicant el contingut de la proposta.

La campanya és una iniciativa de Plataforma per la Llengua i l'Ateneu d'Acció Cultural de Girona (ADAC) i compta amb la col·laboració de l'Associació de Comerciants del Centre de Badalona, carrer de Mar i Canonge Baranera, Igualada Comerç i Nou Centre Igualada; i el suport de la Generalitat de Catalunya.