El grup Carraixet celebra els 50 anys al Festival TROVAM de Castelló de la Plana

Plataforma per la Llengua patrocina el concert d'aquesta banda que és una referència de compromís per la llengua

El concert commemoratiu se celebrerà el dissabte 5 de novembre a les 20:30h al Teatre Principal de la capital de la Plana

Plataforma per la Llengua patrocina el concert que oferirà el grup musical Carraixet en la propera edició del festival TROVAM, el proper dissabte 5 de novembre a les 20:30 hores al Teatre Principal de Castelló de la Plana. El recital serà el primer concert de celebració dels 50 anys de la fundació del grup, on presentaran temes del nou disc Carraixet 50. El concert commemoratiu, d'entrada lliure, serà presentat per la periodista Amàlia Garrigós.

En aquest recital s'oferiran onze temes, molts dels quals mítics i tres que formen part del nou àlbum. Es tracta dels temes «València», cançó reivindicativa amb lletra de Josep Guia; «De poble», sobre un text d'Encarna Sant Celoni, i «La nostra Carme», amb lletra de Toni Mercader, cançó de denúncia del masclisme que va impedir a la mare de les cantants de Carraixet ser instrumentista en la banda de música del seu poble.

Carraixet: present i futur

Carraixet es va estrenar com a grup el 27 de febrer de 1972 amb un concert a l'Escola de Maestria Industrial de Castelló de la Plana. El grup de música Carraixet va nàixer en l'any 1971 com una rondalla, creada per Lleonard Giner i Rafael Arnal a Tavernes Blanques (l'Horta Nord). Van agafar el nom del barranc que naix a la serra Calderona i passa per Tavernes.  Al conjunt, format per homes i dones que tocaven bandúrries i llaüts i cantaven en valencià, es van anar incorporant les quatre filles de Giner: Mari, Eva, Miryam i Vanessa.

El grup ha representat una aportació important a la renovació de la música valenciana, amb cançons que han donat nova vida a ritmes i melodies populars, autòctones i mediterrànies. Els concerts de Carraixet van ser multitudinaris durant la Transició i animaven aplecs i festes populars. L'any 1979, amb una extrema dreta que atemptava contra intel·lectuals, polítics i institucions democràtiques, Carraixet  també va patir un atemptat amb bomba. Només la sort va fer que allò no acabara en una tragèdia. Recentment, les seues protagonistes han narrat els fets en el documental «La bomba Carraixet» que en 2021 va rebre el IV Premi Berlanga de l'audiovisual valencià.