Projectat a Ribes "L’Alguer: un pentagrama com un carrer"

Plataforma per la Llengua ha organitzat a Ribes, al Garraf, la projecció del documentari sobre la situació del català a l'Alguer. La projecció ha comptat de la presència de Roger Cassany, director del documentari, i Irene Coghene, delegada de Plataforma per la Llengua a l'Alguer

Aqueix dimarts, 13 de setembre, Plataforma per la Llengua i l'Entitat Social i Esportiva GER han organitzat una projecció del documentari L'Alguer: un pentagrama com un carrer al municipi garrafenc de Ribes. L'acte ha comptat dels intervents de Roger Cassany, director del documentari, i Irene Coghene, delegada de Plataforma per la Llengua a l'Alguer.

Lo documentari datat l'any 2018 i s'aproxima al paper que juga la cançó algueresa en lo manteniment de la llengua catalana a la ciutat. Mentre en los darrers cinquanta anys l'ús del català ha perdut terrè a l'Alguer i la transmissió generacional de la llengua és en disminució, lo català encara és important en les cançons populars, que continuen essent assai vives. Per això, les cançons són una de les esperances més grans pel futur de la llengua i lo documentari se pregunta si la poden salvar.

Cassany i Coghene són intervenguts després de la projecció per explicar com és anat lo procés de producció, rodatge i presentació del documental, que és estat impulsat conjuntament amb el llibre-disc Mans Manetes. L'Alguer: paraules, cançons i veus de minyons. Totes dues iniciatives han donat una espenta sense precedents a l'ús del català entre la populació més jove de la ciutat i tants catalanoparlants de la resta del domini lingüístic han redescobert l'Alguer.

A més de parlar del documentari, Irene Coghene també ha explicat qual és la situació actual de la llengua a la ciutat i la feina que, de diversos anys, porta envant Plataforma per la Llengua a través dels voluntaris i d'una delegació pròpia.

L'acte de dimarts forma part de la programació especial de celebració del 50è aniversari del GER, una associació ribetana que s'és destacada per la defensa i la promoció de la llengua catalana durant mig segle, i que ha impulsat iniciatives com lo Festival de Música Electrònica i Experimental Aborigen FONA.