Els veïns de Sabadell i Terrassa trien a la CatalApp els tres millors establiments comercials pel que fa a l’atenció lingüística

Analitzem l'estat del català als comerços de les dues ciutats vallesanes a través de les valoracions fetes pels usuaris a la CatalApp

A Sabadell, s'imposen el Forn de pa Carreras, La Llar del Llibre i La Sandvitxeria SBD, mentre que a Terrassa ho fan el supermercat Casa Evaristo, el Cinema Catalunya i la Llibreria Cinta

Les valoracions dels usuaris a través de l'aplicació CatalApp de Plataforma per la Llengua han permès conèixer quins són els establiments de Sabadell i Terrassa més compromesos amb la llengua catalana. En el cas de Sabadell, el rànquing l'encapçalen el Forn de pa Carreras, La Llar del Llibre i La Sandvitxeria SBD; i en el cas de Terrassa, els establiments més valorats són el supermercat Casa Evaristo, el Cinema Catalunya i la Llibreria Cinta.

L'aplicació CatalApp permet als usuaris valorar l'ús del català en l'atenció oral, escrita i virtual dels establiments, en una escala del 0 al 4. Tant Sabadell com Terrassa tenen centenars de valoracions d'establiments i, per això, Plataforma per la Llengua ha decidit analitzar-ne els resultats en un informe que publica juntament amb l'informe sectorial del català a les grans superfícies comercials.

Els establiments més responsables lingüísticament de Sabadell:

Els establiments més responsables lingüísticament de Terrassa:

Així, gràcies a les valoracions fetes pels veïns durant el 2020 i el 2021, l'ONG del català no només ha pogut fer un rànquing dels establiments amb més responsabilitat lingüística, sinó que ha pogut constatar que, tot i que els més valorats són sobretot restaurants, bars i pastisseries, entre la llista dels vint finalistes també hi consten joieries, farmàcies, llibreries o benzineres.

L'entitat considera que les valoracions dels usuaris són esperançadores i que mostren que en aquestes dues ciutats són molts els comerços que tenen en compte el català en la seva relació amb els clients. De fet, tots els establiments del rànquing aproven tant en l'atenció oral com en l'escrita i la virtual i ho fan amb notes d'entre 3 i 4, que és la màxima qualificació. En general, a més, es tracta de comerços que fan servir la llengua amb plena normalitat a les pàgines web i a les xarxes socials.

Abans d'estudiar les valoracions dels negocis de Sabadell i Terrassa, l'entitat també ha analitzat l'atenció en català dels establiments dels barris barcelonins de Sants i Gràcia. A més, pel que fa als estudis per sectors, l'ONG del català ja ha publicat un informe recollint les valoracions de la responsabilitat lingüística dels supermercats i un altre sobre l'atenció en català dels establiments de menjar ràpid. A aquests dos informes s'hi suma ara la recent publicació de l'estudi del català a les grans superfícies.

La CatalApp, l'aplicació que ha permès construir un gran mapa de l'estat de la llengua als comerços a partir de les percepcions dels usuaris

Amb només cinc anys de vida, l'aplicació CatalApp està a punt d'arribar als 15.000 usuaris i ja ha superat les 78.000 valoracions. Amb aquestes dades, l'aplicació ha permès construir un gran mapa de l'estat de la llengua als comerços a partir de les percepcions dels usuaris i hi ha pogut detectar tant bones pràctiques com mancances en l'atenció en català.

L'objectiu de l'aplicació és que els consumidors prenguin part en la defensa de la llengua al mateix temps que consumeixen de manera conscient, gràcies a la informació actualitzada dels establiments. A més, l'eina també ha de servir per aconseguir que tots els establiments garanteixin el dret dels consumidors a ser atesos quan s'expressen en català. Defensa la llengua al teu entorn amb la CatalApp: descarrega-te-la... i fes possible una vida plenament en català!