Llancem una nova campanya per animar els no catalanoparlants a matricular-se en català a la universitat

Estudiants d'arreu del món expliquen, en un seguit de vídeos curts, per què és important aprendre el català i matricular-se en aquesta llengua

La iniciativa, impulsada per Plataforma per la Llengua amb el suport de la Generalitat de Catalunya, anima els universitaris a tenir un primer contacte amb el català perquè s'atreveixin a aprendre'l i fer-se'l seu

"La universitat va tenir un paper fonamental per aprendre el català: va ser una primera presa de contacte", explica en David, que va arribar fa tres anys de les Illes Canàries a Barcelona per estudiar Filosofia a la Universitat de Barcelona. "De fet, faig menys assignatures en català de les que m'agradaria: són un incentiu per millorar la llengua", afegeix.

És un dels testimonis d'un conjunt de vídeos curts publicats per Plataforma per la Llengua que s'emmarquen en la campanya "A la universitat, matricula't en català", en què estudiants d'arreu del món detallen quins motius els van portar a aprendre el català i per què matricular-se en aquesta llengua és una bona manera de fer-ho.

Viure i participar en el barri i la ciutat és possible gràcies al català

La campanya, que s'ha fet pública coincidint amb el període de matriculació universitària, vol animar els estudiants a matricular-se a grups docents impartits en català. L'objectiu no és només normalitzar el català com a llengua acadèmica, sinó també que aquests alumnes aprenguin la llengua i la incorporin en la seva vida social i cultural. El format són cartells, volants i un conjunt de vídeos curts amb les experiències d'estudiants que han après el català gràcies a la universitat i ho recomanen.

De la mateixa manera, amb el subtítol "Viu i participa en el barri i la ciutat on viuràs gràcies al català", la iniciativa vol exportar l'aprenentatge i ús de la llengua fora de l'àmbit acadèmic per convèncer els estudiants que aprenent el català també comprendran millor la cultura catalana i la podran viure amb més profunditat. És, de fet, un dels motius que va dur la Miquela a aprendre la llengua. "Em va motivar la voluntat d'integrar-me al context català, conèixer la gent, comunicar-me i conèixer les tradicions", explica l'estudiant italiana que, precisament per això, també es va matricular en aquesta llengua a la universitat.

L'Edwin, que és canadenc, no només destaca que aprendre català gràcies a la universitat és un avantatge "per tenir més experiències amb la cultura catalana", sinó que també considera que "dona moltes oportunitats per parlar amb la gent d'aquí". D'altra banda, el Juan afirma que, "malgrat que al principi costa perquè fa una mica de por, un cop comences... molt millor". Quan fa quatre anys va arribar de Veneçuela i al principi li va costar aprendre-la perquè "la majoria de companys" no li parlaven en català. Amb el temps, explica, això va canviar, sobretot quan els companys van entendre que ell tenia ganes d'aprendre la llengua d'aquí.

Els protagonistes de la campanya expliquen els motius pels quals van aprendre el català

El català: un idioma que obre portes dins i fora la universitat

Per als estudiants de nou ingrés que no sàpiguen català, el fet d'aprendre la llengua catalana els permetrà tenir un primer contacte amb la llengua, i, posant-hi una mica d'esforç, l'acabaran entenent amb facilitat.

La llengua catalana, com declaren els mateixos protagonistes de la campanya, no només obre portes en l'àmbit social o en el cultural, sinó també en l'acadèmic i el laboral.  És així especialment al món universitari, on el 70,5% de les classes es fan en català i el professorat és flexible. A més, les institucions universitàries ofereixen opcions per poder seguir el curs amb normalitat encara que l'alumne no sigui catalanoparlant, com per exemple amb el servei de llengües. A més d'aquest servei, que ofereix suport als universitaris en matèria lingüística, la campanya també vol que els estudiants puguin millorar el seu nivell de català amb altres recursos gratuïts a l'abast. Un d'ells és el portal Parla.cat, un espai virtual d'aprenentatgeun espai virtual d'aprenentatge de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, l'Institut Ramon Llull i el Consorci per a la Normalització Lingüística, que posa a l'abast de tothom materials didàctics per aprendre la llengua catalana. La campanya també destaca l'app de parelles lingüístiques Apparella't, creada per Plataforma per la Llengua, i el Voluntariat per la llengua, el programa de parelles lingüístiques de la Secretaria de Política Lingüística, que gestiona territorialment el Consorci per a la Normalització Lingüística.