Parlem amb docents sobre la situació del català als centres educatius del Baix Llobregat

Una dotzena de docents participen en un acte a Esparreguera organitzat per Plataforma per la Llengua que aborda reptes i propostes per promoure el català a l'escola

Una dotzena de docents van participar aquest dijous 3 de març en una taula rodona sobre el català als centres educatius del Baix Llobregat que va tenir lloc a la Biblioteca Municipal L'Ateneu d'Esparreguera. Organitzat per Plataforma per la Llengua Baix Llobregat, l'acte va comptar amb les intervencions d'Àngels Massip, professora titular del Departament de Filologia Catalana i Lingüística de la Universitat de Barcelona; Cèlia Grivé, mestra de primària, i Max Pàrraga, professor de secundària i membre de Plataforma per la Llengua Baix Llobregat.

La taula rodona va ser moderada per la delegada de l'ONG del català a la comarca, la filòloga Rosa Monforte, que va presentar el context de la situació a través d'una selecció de dades de l'InformeCAT 2021 i va adreçar preguntes als ponents i al públic. Els assistents, majoritàriament vinculats a l'educació, es van mostrar molt participatius i van establir un diàleg molt enriquidor amb els ponents.

El grau d'aplicació de la immersió lingüística, la importància dels projectes lingüístics de centre, la preocupació per la baixada en l'ús del català quan els alumnes arriben a l'institut, la capacitació lingüística dels docents especialitzats i el paper de la inspecció van ser alguns dels temes que es van plantejar durant el debat. A més, la sessió també va servir per compartir propostes per promoure el català entre els alumnes més enllà de les aules, una responsabilitat que, malauradament, encara depèn exclusivament de la voluntat individual dels professors més activistes.

La principal conclusió de l'acte va ser que els docents han de tornar a percebre's a si mateixos com a referents lingüístics per als alumnes dins i fora de l'aula, en la línia del que planteja la campanya "Tots som referents lingüístics. No t'excusis!", que impulsa l'ONG del català. La taula rodona forma part de les propostes sobre educació que Plataforma per la Llengua Baix Llobregat organitza des de fa anys i que inclouen tallers de sensibilització lingüística i concursos com el "Lletra a lletra" o el "Kahoot! de llengua".