Mor el sociolingüista Miquel Strubell, membre del Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua

Nascut a Oxford, Strubell va ser cap del Servei de Normalització Lingüística de la Generalitat de Catalunya, vicepresident del Consorci per a la Normalització Lingüística i director de la càtedra de Multilingüisme de la UOC

El sociolingüista Miquel Strubell i Trueta ha mort aquesta nit a l'edat de 72 anys. Nascut el 1949 a Oxford, fill dels historiadors Michael B. Strubell i Amèlia Trueta i net del cirurgià Josep Trueta, exiliat a Londres el 1939, Strubell va destacar per les seves aportacions en el camp de la sociolingüística i va ocupar nombrosos llocs de responsabilitat en diferents institucions de l'àmbit lingüístic, com ara el Servei de Normalització Lingüística de la Generalitat de Catalunya, l'Institut de Sociolingüística Catalana o el Consorci per a la Normalització Lingüística.

Llicenciat en Psicologia i Fisiologia per la Universitat d'Oxford i també en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, Strubell va fer un màster en Psicologia de l'Educació a la Universitat de Londres i va treballar durant vuit anys en escoles internacionals. El 1980 va ser nomenat cap del Servei de Normalització Lingüística de la Generalitat de Catalunya, sota la direcció de la filòloga menorquina Aina Moll i, després, de Miquel Reniu, i vuit anys després va assumir la direcció de l'Institut de Sociolingüística Catalana, una institució adscrita a la Direcció General de Política Lingüística.

Strubell va ser membre del Consell d'Administració i vicepresident del Consorci per a la Normalització Lingüística entre el 1989 i el 1999 i, durant vuit anys, va ser secretari del Consell Social de la Llengua Catalana, del qual també va ser membre de ple dret a partir del 2005.

En l'àmbit acadèmic, Strubell va ser professor de planificació lingüística i sociolingüística a la Universitat Oberta de Catalunya entre el 1999 i el 2014, quan es va jubilar, i en aquesta mateixa institució va ser director adjunt dels Estudis d'Humanitats i Filologia i responsable del grau en Humanitats. El sociolingüista també va ser secretari executiu i director de la Càtedra Linguamón - UOC de Multilingüisme entre el 2006 i el 2014.

A més de publicar nombrosos llibres i capítols al costat d'Emili Boix i Fuster, Ernest Querol o Jude Webber, Strubell va coordinar dos informes del Parlament Europeu sobre minories lingüístiques i diversos treballs de recerca europeus com l'estudi Euromosaic o l'estudi DROFoLTA sobre els obstacles a la mobilitat dels professors de llengua estrangera a Europa. Així mateix, Strubell va ser el coordinador de la European Universities Network on Multilingualism, cofinançat per la Unió Europea, i va assessorar el Consell d'Europa i l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa.

Pel que fa a la implicació en l'àmbit social, el sociolingüista va ser president de la Fundació Congrés de Cultura Catalana i de l'associació política Catalunya 2003, va fundar la plataforma independentista Sobirania i Progrés i va ser membre del grup impulsor de l'Assemblea Nacional Catalana.

Miquel Strubell també va ser membre destacat del Consell Consultiu de Plataforma per la Llengua i a l'entitat se'l recorda com una persona compromesa amb la llengua i defensora del català com a eina de cohesió social. El sociolingüista va ser una de les personalitats que el 2016 va participar a la campanya 10.000 veus pel català que l'entitat va impulsar per afavorir l'ús social de la llengua en tots els àmbits. Strubell defensava que cal que la ciutadania parli en català en totes les circumstàncies per demostrar que és una llengua útil i facilitar que els nouvinguts se la facin seva i arrelin a casa nostra, sense haver de renunciar a cap altra identitat.

Plataforma per la Llengua lamenta la mort de Miquel Strubell i dona el condol a familiars i amics.