Presentació a Canet de "Nosaltres, els catalans"

El passat divendres 26 de setembre a les 7 de la tarda va tenir lloc a la biblioteca P. Gual i Pujadas de Canet de Mar, l'acte de presentació del llibre "Nosaltres, els catalans" de Víctor Alexandre. Aquest acte, inclòs dins l'agenda cultural de la Plataforma per la Llengua Maresme, va ser un èxit per l'afluència de públic assistent.

La presentació de l'acte va ser a càrrec de la vocal local de la Plataforma per la Llengua, Vanessa Ferré, qui va destacar la llarga experiència de l'autor com a periodista i va fer una breu ressenya sobre el llibre. Després va prendre la paraula l'autor, Víctor Alexandre, per parlar de l'obra, la qual inclou una vintena d'entrevistes a diferents personatges del món social i cultural que vinguts de fora s'han integrat com a nous catalans a diferents territoris dels Països Catalans.

L'autor va voler destacar dos aspectes importants: per una banda, el compromís de catalanitat de tots aquests personatges que, podent escollir integrar-se en la llengua dominant, ho han volgut fer en la pròpia del país, fins al punt d'ocasionar-los certs problemes, com és el cas del senegalès Mbaye, agredit per la policia per mantenir-se ferm parlant en català.

Per altra banda, també va voler insistir en les dificultats que molts catalanoparlants mancats d'autoestima posen a la integració en català dels nouvinguts quan els hi parlen en espanyol. Així com també comentava l'autor que es mostra una certa submissió lingüística quan en presència de castellanoparlants la conversa sempre és en espanyol. En Víctor va voler fer recaure en l'actitud dels catalanoparlants la supervivència de la llengua i la cultura catalanes.

A l'hora del torn d'intervencions el públic es va engrescar força a participar denunciant greuges lingüístics com la manca d'etiquetatge en català o l'incompliment de la immersió lingüística en l'Educació Secundària Obligatòria.