Aconseguim que el Festival de Cinema de Sitges retiri unes samarretes que només havia fet en castellà

L'organització ha enviat un missatge en castellà als voluntaris en què al·lega que "por  motivos de normalizacion lingüística vamos a tener que cambiar las camisetas por otras"

Voluntaris de Plataforma per la Llengua Sitges i del Festival es van negar a dur samarretes en castellà i van planificar una acció de protesta

Aquest dimecres, 6 d'octubre, diversos socis, voluntaris i simpatitzants de Plataforma per la Llengua van alertar l'entitat que l'organització del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya havia repartit samarretes entre els seus voluntaris que només estaven en castellà. Plataforma per la Llengua, que planejava una acció per protestar contra l'exclusió del català, ha aconseguit que els organitzadors rectifiquin. En concret, han demanat als voluntaris que durant el festival no es posin les samarretes que havien repartit.

Quan es va saber que el Festival de Sitges estava repartint samarretes només en castellà, un voluntari de Plataforma per la Llengua Sitges va proposar fer la versió en català de les samarretes i anar a la presentació del festival amb aquestes versions no oficials. Plataforma per la Llengua va gestionar el disseny, la impressió i la distribució de les samarretes en català al grup de persones voluntàries del festival, que estaven disposades a participar en l'acció.

L'organització es va assabentar de l'acció que es volia dur a terme i va enviar un whatsapp als seus voluntaris en què els demanava, en castellà, que no fessin servir les samarretes que els havien proporcionat: "Por  motivos de normalización lingüística vamos a tener que cambiar las camisetas por otras y mientras hagan las nuevas os haremos llegar camisetas negras lisas". Així doncs, la pressió de Plataforma per la Llengua Sitges i de tots els voluntaris del festival amb consciència lingüística ha fet possible que les samarretes d'aquest any puguin acabar sent, com a mínim, en català. Deixant de banda aquesta rectificació, a Plataforma per la Llengua li preocupa l'oblit i la deixadesa vers la llengua demostrada per l'organització.

Plataforma per la Llengua Sitges demanarà una reunió amb els organitzadors per parlar-ne i continuarà atenta als usos lingüístics i a la presència del català al festival, que fa anys havia millorat en aquest aspecte gràcies al compromís que l'entitat havia aconseguit amb l'organització. Els voluntaris també van fer arribar la samarreta en català a Dolors Sabater, diputada de la CUP, que va posar-se-la durant el ple del Parlament.

El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya és un esdeveniment insigne de Sitges, fortament arrelat en el teixit social del municipi i, per aquest motiu, compta amb la col·laboració de nombrosos veïns voluntaris que el fan possible. Al mateix temps, el festival projecta Sitges i Catalunya al món en l'àmbit de l'audiovisual i el cinema. És per aquest motiu que els voluntaris de Plataforma per la Llengua van considerar de vital importància que el festival mostrés el seu arrelament al territori emprant la llengua catalana amb tota normalitat i en tots els àmbits, com és el cas de la comunicació i el marxandatge.