La música illenca es fa sentir als VIII Premis Martí Gasull i Roig

Els cantautors illencs Cris Juanico i Maria Jaume varen amenitzar la darrera edició d'una gala marcada per les sorpreses

El Premi Martí Gasull i Roig reconeix la tasca de persones o entitats a favor de la llengua catalana

El passat 19 d'abril el Teatre Poliorama de Barcelona va acollir una nova edició dels Premis Martí Gasull i Roig. L'entrega d'aquest guardó, que reconeix la tasca a favor de la llengua catalana per part d'una persona o entitat, va viure el seu moment àlgid amb la recollida per part de la revista de divulgació històrica Sàpiens, la guanyadora d'aquesta vuitena edició.

En l'edició d'enguany, les Illes Balears varen fer-se un lloc rellevant per a denunciar la situació lingüística: es va denunciar que a l'Aeroport de Palma no s'ofereixen els formularis sobre la Covid-19 en català i els SMS amb els resultats de les proves d'antígens s'envien només en castellà. També es projectà un vídeo en què s'exposava la precària situació del català a les Illes, que passa de ser la llengua habitual del 45 % de la població a ser només la del 36,8 % del 2004 al 2014, una regressió especialment greu entre els sectors més joves de la població.

Ara bé, les Illes Balears varen ser les protagonistes indiscutibles de la nit matèria musical. La música illenca va fer ressonar el teatre amb les actuacions del cantautor menorquí Cris Juanico i de la mallorquina Maria Jaume. El primer, veterà en l'escena musical, va interpretar la cançó "Amb un dit as vidre estic", inclosa en el seu darrer àlbum "Salpols" (RGB Suports, 2020) en una introducció als premis que va arrencar forts aplaudiments entre el públic en acabar. En el cas de Maria Jaume, introduïda per la presentadora de l'acte, Estel Solé, com "una jove creadora que indiscutiblement ha esquinçat els límits de la nostra cultura", va fer seu el teatre des dels primers acords del senzill "Autonomia per principiants", inclòs al seu primer disc "Fins a maig no revisc" (Bankrobber, 2020).

Abans del lliurament de premis i els parlaments institucionals que van cloure l'acte, novament Juanico va sortir a l'escenari per a tancar les actuacions musicals del vespre amb la cançó "Més a prop", inclosa al disc "Salpebre", i va fer cantar la tornada a un públic entregat.

Una gran nit on es va reivindicar la tasca de la Plataforma per la Llengua en defensa del català, es va guardonar la revista Sàpiens per la seva tasca de normalització de la llengua i la música illenca es va fer sentir: i tant si es va fer sentir!