Les aules de Menorca rapegen en català

La Plataforma per la Llengua, amb el suport del Consell Insular de Menorca i la col·laboració d'instituts de Maó i Ferreries, continua el projecte que s'inicià el curs passat a través del qual els fillets i filletes descobreixen la importància de la llengua catalana a través de la música urbana.

Els alumnes de 2n d'ESO de l'institut Pasqual Calbó varen començar les primeres sessions dels prop de vint tallers de rap en català que la Plataforma per la Llengua duu a diferents aules de Maó i Ferreries. Es tracta de la consolidació de l'èxit que va tenir l'any passat aquest projecte pilot de l'ONG del català, amb el suport del Consell Insular de Menorca, amb l'objectiu d'atracar el menorquí al jovent com una llengua d'oci, creativa i de lleure que els permet de fer creacions com aquestes per a xalar.

Enguany els tallers estan dirigits pels músics Nel·lo C i Sr. À a Maó i Ferreries respectivament. En cada sessió, de 50 minuts, el raper presenta l'estil de música urbana que és el rap, i demana als alumnes que creïn la seva cançó a partir d'una base musical d'aquest estil artístic. Així es poden ressaltar valors com el treball en equip, l'esforç comú i els vincles que es creïn entre ells dins del marc de la llengua catalana. Posteriorment, són els fillets i filletes qui posen fil a l'agulla: arriba l'hora de composar un text, posar-hi ritme i cantar-lo davant dels seus companys.

Aquest és fruit del treball per a la normalització de l'ús del català que promou la Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, i que cerca estimular que alumnes, mestres i instituts descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana.

El rap, com altres disciplines artístiques, permet que els alumnes coneguin altres realitats, visions i pensaments i, amb aquests tallers, que ho facin amb naturalitat en la llengua pròpia de Menorca. D'aquesta manera els estudiants comproven que el català és una element d'oci, a més a més d'una assignatura. Esdevenen protagonistes d'una activitat que els desenvolupa el pensament crític amb la societat i el seu entorn, alhora que permet als alumnes d'aproximar-se emocionalment a la llengua catalana a través de la música urbana d'una forma dinàmica i educativa.

A la presentació també va assistir el conseller de Cultura del Consell Insular de Menorca, Miquel Àngel Maria, que va valorar positivament que la institució refermi el suport a activitats com aquesta perquè ajuden en la normalització i dinamització de la llengua pròpia de Menorca als instituts de l'illa.