La Plataforma per la Llengua i 22 associacions de persones immigrades organitzen el Sant Jordi més plural

La Plataforma per la Llengua i 22 associacions de persones immigrades van celebrar un any més la diada de Sant Jordi amb l'acte «El català, llengua comuna». A la jornada, que des de fa quatre anys es celebra amb l'objectiu de destacar el català com a element d'inclusió de les persones nouvingudes i com a eina que contribueix a la cohesió social, hi van assistir centenars de persones que van participar en les diferents activitats i van assistir a les actuacions musicals que es van celebrar durant tot el dia.

Des de les 11 del matí i fins a les 10 de la nit, el Moll de les Drassanes de Barcelona va aplegar nombroses activitats. Al matí, en una vela muntada especialment per a l'ocasió, van haver-hi tallers de llengües i de contes bolivians i un scrabble gegant. En totes aquestes activitats hi van participar centenars de joves procedents de cinc escoles de l'Eixample i del Raval.

A partir de les 5 de la tarda, a l'escenari que presidia l'espai, van tenir lloc també diverses actuacions musicals i de dansa, d'entre les quals destaca l'espectacle de Miquel Gil i l'Orquestra Àrab de Barcelona, que ens van oferir un espectacle de sabor cent per cent mediterrani, i la lectura del manifest «El català, llengua comuna», a càrrec dels representants de les diverses entitats organitzadores, i que enguany ha prologat l'escriptora Najat El Hachmi. L'acte també va comptar amb una bona mostra de cultures d'arreu, amb l'espectacle de música i dansa africanes del grup Akliso, l'exhibició de dansa boliviana de Tinkuna, el concert coral de Voces y Música para la Integración, el sorprenent espectacle «La rumba amaziga ja és aquí!» o la vitalitat de "Chak Dee Punjabia", un espectacle que ens va permetre fruir de la dansa bhangra, un ball que va néixer al Panjab i que ha popularitzat el cinema indi, i que va fer ballar els nombrosos assistents amb la seva contagiosa energia. En tots aquests espectacles el català hi va jugar un paper destacat. La presentació de l'acte va anar a càrrec dels actors Jaskaran Santino «Brady» i Menh Wai Trinh. Vegeu el díptic-programa d'actes.

Paral·lelament a aquestes activitats va haver-hi la presentació del manifest «El català, llengua comuna», que les entitats organitzadores han escrit per a l'ocasió i que enguany ha estat prologat per l'escriptora Najat El Hachmi. Es tracta d'un manifest que vol destacar el paper del català com a eina d'inclusió i de cohesió socials i amb el qual es demana a la societat catalana que faci del català la llengua d'acollida. Com aconseguir-ho? Ben fàcil, simplement utitilitzant el català com a llengua de relació amb les persones nouvingudes i recordant als poders públics que tenen l'obligació d'establir les mesures necessàries per facilitar l'exercici del dret d'usar el català als qui vénen a viure a casa nostra. Llegiu el manifest "El català, llengua comuna".

Les entitats que coorganitzen l'acte i que signen el manifest són les següents: Asociación de Mujeres Ecuato-guineanas E'Waiso Ipola, Asociación de Profesionales Bolivianos en Barcelona (APBB), Associació Catalana de Residents Senegalesos, Associació d'Amics del Poble Marroquí (ITRAN), Associació d'Estudiants i Investigadors Xinesos de Catalunya, Associació de Dones Amazigues Tamettut, Associació de Tallers Afrocatalans (ATAC), Associació de Treballadors Pakistanesos, Associació de Treballadors Immigrants i Marroquins de Catalunya (ATIMCA), Centre Cultural Islàmic Camí de la Pau, Centro Boliviano-Catalán, Comunitat Palestina de Catalunya, Cornellà Sense Fronteres (membre del grup Agraw Amazic N Katalunya), El Mirador dels Immigrants, Els Altres Andalusos, Espazo Galego dos Països Catalans, Federació d'Associacions Americanes de Catalunya (FASAMCAT), Federació d'Entitats Bolivianes a Catalunya (Fedebol), Federación de Entidades Ecuatorianas en Catalunya (FEECAT), Llactacarú (Asociación de Inmigrantes Ecuatorianos en Catalunya para la Solidaridad y la Cooperación), Plataforma per la Llengua, Rede.cat i Veu Pròpia.

L'acte compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya (la Secretaria per a la Immigració del Departament d'Acció Social i Ciutadania, el Departament de Governació i Administracions Públiques, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i la Secretaria de Política Lingüística del Departament de la Vicepresidència), i de l'Ajuntament de Barcelona (regidoria de Drets Civils), i amb el patrocini d'Abacus Cooperativa, a més del suport de diversos mitjans de comunicació.

Fotos: Ramon Campí i Martí Gasull.