La Plataforma per la Llengua torna a portar a l’Alguer la música del Barnasants en la 25a edició

El festival i l'ONG del català renoven el conveni per promoure l'intercanvi musical entre la ciutat catalana de Sardenya i la resta del domini lingüístic català. Els concerts aniran acompanyats d'un pla d'activitats culturals i educatives per fomentar la llengua i la cultura entre els joves algueresos

El projecte cultural en xarxa Barnasants i la Plataforma per la Llengua tornen a unir esforços per tercer any consecutiu per fer de la ciutat catalana de Sardenya una seu estable de la programació del Barnasants, que enguany arriba a la 25a edició. Com cada any, però, l'arribada del Barnasants a l'Alguer no significarà només música. El projecte preveu oferir a la ciutat una proposta cultural en català que permeti treballar la promoció de la llengua catalana -especialment, entre les generacions més joves d'algueresos- tot fomentant la creació artística en alguerès, però també projectant la realitat cultural, turística i econòmica de l'Alguer a la resta del domini lingüístic català.

El primer dels concerts del Barnasants a l'Alguer serà el proper dijous 30 de gener, a les 22 h a la sala Poco Loco, amb un doble concert a càrrec del cantautor valencià Andreu Valor i de l'alguerès Davide Casu. Valor hi presentarà el seu darrer disc, Insurrecte. Poesia, missatge, reflexió i ètica no manquen en una proposta que no deixarà indiferent a ningú.

Aquell dia també serà l'ocasió perquè Davide Casu presenti el seu darrer disc, Costa Oest a Llevant, acompanyat dels seus músics habituals: Salvatore Maltana al contrabaix, Paolo Zuddas a la percussió i Bachisio Ulgheri a la guitarra. Es tracta del primer disc íntegrament en català d'aquest jove alguerès. Aquest disc és també el resultat de la feina de la Plataforma per la Llengua i Barnasants per fomentar que el talent musical emergent de l'Alguer opti per la llengua pròpia de la ciutat com a vehicle de comunicació i expressió artístiques. Les entrades són a la venda a partir del 23 de gener a la Biblioteca catalana, al carrer de Pa i Aigua, 48 (via Arduino).

Els altres dos concerts previstos a l'Alguer seran el 28 de febrer, a càrrec de Montse Castellà, i el 24 d'abril, en què Carles Belda, Joana Gomila i la New Catalan Ensamble oferiran un recital basat en les poesies del gran poeta català Josep Carner, de qui enguany es commemora el 50è aniversari de la seva mort.

Molt més que concerts: activitats col·laterals de promoció lingüística i cultural

Una de les activitats paral·leles més especials que s'organitzarà al voltant d'aquest primer doble concert (Andreu Valor + Davide Casu) per promoure la llengua catalana a l'Alguer serà divendres 31 de gener. A les 19 h, a la Biblioteca catalana, es presentarà la campanya "Sem 10 milions, sem una llengua", amb la participació dels dos joves cantautors i del poeta alguerès Antoni Canu, que ha estat musicat recentment pel cantautor valencià en el seu darrer disc.

Com en les darreres dues edicions, l'objectiu d'aquestes activitats és doble. D'una banda, es tracta d'aprofitar les estades dels artistes catalanoparlants a l'Alguer per posar-los en contacte amb la realitat cultural i musical de la ciutat i així crear sinèrgies que puguin generar futurs projectes de col·laboració entre artistes d'una banda i l'altra del mediterrani. Per aquest motiu, s'organitzaran trobades entre els artistes catalanoparlants i el món musical de l'Alguer. D'altra banda, la vinguda dels artistes catalanoparlants també es vol aprofitar per portar a les escoles i els espais juvenils de l'Alguer aquestes veus i realitats de les altres contrades del domini lingüístic català. Es pretén que els minyons i joves algueresos puguin sentir altres accents de la seva llengua, conèixer altres elements de la cultura compartida i gaudir de l'experiència privilegiada de participar en tallers musicals i pedagògics a càrrec d'artistes de primer nivell del País Valencià (Andreu Valor), de Catalunya (Montse Castellà i Carles Belda) i de les Illes Balears (Joana Gomila). Totes les activitats paral·leles es realitzaran en català per tal d'ajudar a sensibilitzar el jovent alguerès que hi ha un territori a l'altra banda del Mediterrani que parla la mateixa llengua: una llengua comuna, amb present i futur.

Un viatge d'anada i tornada: l'Alguer, Barcelona, València i Sabadell

A més dels concerts organitzats a l'Alguer, el conveni entre Barnasants i la Plataforma per la Llengua també preveu de promoure i exportar la música cantada en alguerès als altres territoris de llengua catalana. En aquest sentit, la programació de la 25a edició del Barnasants ha previst un recital antològic dels cantautors algueresos Paolo Dessì i Antoni Colledanchise, el 21 de febrer, al Harlem Jazz Club de Barcelona i la presentació del nou disc de Davide Casu a l'Octubre Centre de Cultura Contemporània de València, el 5 de març, i al Wild - Geese de Sabadell, el 6 de març.

També els algueresos Claudia Crabuzza i Pietro Ledda "Barabba" oferiran el seu recital a la Casa degli italiani de Barcelona el 3 d'abril. I, finalment, el dissabte 4 d'abril, a les 21 h, a la sala Luz de Gas de Barcelona, Claudio Gabriel Sanna, acompanyat del seu Rall grup, estrenarà el seu darrer disc i espectacle titulat Mirau que sem anant i mirant, basat en un treball de recuperació de les cançons de festa, sàtira i taverna de l'Alguer. Sanna s'acompanyarà d'una banda de luxe, creada per a l'ocasió, que barrejarà músics algueresos i catalans. Meritxell Gené, veu i guitarra; Marc Serrats, veu i guitarra; Salvatore Maltana, contrabaix; Dario Pinna, violí; Josep Maria Cols, piano i acordió, i Paolo Zuddas i Andreu Ubach a les percussions.

El conveni signat entre la Plataforma per la Llengua i Barnasants, a més, inclourà avantatges per als socis i voluntaris de l'entitat.