El telèfon de l’Administració General de l’Estat rebutja l’atenció en català

Es tracta del servei telefònic d'atenció al ciutadà, en el qual només és possible fer-hi consultes en llengua castellana

Trucar al telèfon d'atenció general al ciutadà de l'Administració General de l'Estat (060) i ser atès en català no és possible a dia d'avui. Tot i que el contestador automàtic doni l'opció d'escollir ser atès en català, només es pot parlar amb un operador si s'escull l'opció de castellà.

Des de la Plataforma per la Llengua s'ha fet la comprovació pertinent i podem assegurar que, si s'escull ser atès en català, es talla la trucada i no s'arriba a parlar amb ningú. En canvi, si s'escull el castellà, ets redirigit a un operador. El treballador, de fet, afirma que l'ús de les llengües cooficials és només per al contestador i que els operadors únicament utilitzen el castellà. Podeu escoltar la conversa amb el 060 aquí.

Aquesta situació és una vulneració de l'article 15 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, que estableix en el seu punt primer que "els interessats que es dirigeixin als òrgans de l'Administració General de l'Estat amb seu en el territori d'una Comunitat Autònoma podran utilitzar també la llengua que sigui cooficial en aquesta". L'oficina d'atenció al ciutadà del 060 té seu a totes les províncies de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears a través de les corresponents subdelegacions del Govern d'Espanya.

La Plataforma per la Llengua ha presentat una denúncia davant la Subdelegació del Govern espanyol per exigir que se solucioni aquesta situació il·legal i es contracti personal lingüísticament capacitat en català perquè els ciutadans puguin accedir a la informació telefònica proveïda per l'Administració General de l'Estat en llengua catalana. El president de l'ONG del català, Òscar Escuder, recorda a Pedro Sánchez que "l'Estat Espanyol continua tenint ciutadans de primera i de segona segons la llengua que parlin, malgrat que els ciutadans dels territoris catalanoparlants contribueixen al sosteniment de l'Administració General de l'Estat pagant els mateixos impostos que els ciutadans de la resta de l'Estat".