'L’Alguer, un pentagrama com un carrer' arriba al festival Babel de Càller

Lo film, produït de la Plataforma de la Llengua, se projectarà aquest dimarts a les sis de la tarda.

Aquest dimarts, 3 de desembre, a les 6 de la tarda, al Babel Film Festival de Càller s'hi projectarà lo documentari L'Alguer, un pentagrama com un carrer, dirigit de Roger Cassany i produït de la Plataforma per la Llengua, sobre la situació de la llengua a la ciutat catalana de Sardenya. Lo títol pren vida d'una frase de la cançó L'orquestra de la Pedrera, escrita del mestre Franco Cano que ha cantat al llibre-disc Mans Manetes amb l'alumna Sophia Cadoni que en aquell moment teniva 7 anys.

La projecció del documentari serà el pretext per reflexionar sobre la situació sociolingüística de la ciutat catalana de Sardenya. A l'Alguer, en els darrers 50 anys, la cadena de transmissió del català parlat de pares a fills s'ha trencat dràsticament i avui, a punt de convertir-se en una llengua morta en l'àmbit social, només les cançons populars la poden mantenir viva.

'Pot la música salvar una llengua?'. Aquest és l'interrogant d'un documentari centrat a l'ísola de Sardenya i en concret a l'Alguer, més que en cap altro territori de parla catalana, tothom canta. Del més petits fins als més ancians: a casa, al mercat, al restaurant, a l'escola o a damunt d'un escenari. I canten en català. Seran les cançons que es transmeten de generació en generació, l'única esperança perquè el català perduri a l'ísola? Amb el projecte musical Mans manetes, volgut de la Plataforma per la Llengua, un grup de minyons algueresos, acompanyats d'artistes de territoris de llengua catalana, lo posen a la prova.

Aquest documentari és estat presentat per primer al Festival DocsBarcelona lo 18 de maig de 2018 i, posteriorment, és estat emitit de TV3 lo 19 de juny de l'any passat, dins el programa de la cadena catalana Sense ficció, amb una quota de pantalla de 155.000 espectadors. Ara és lo torn del Babel Film Festival, un festival internacional dedicat, principalment, a les llengües minoritàries o minoritzades.