Armengol instarà el govern espanyol a sol·licitar l’oficialitat del català a la Unió Europea

La cap de l'executiu balear referma el seu compromís amb la llengua catalana en una trobada amb el president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder.

La trobada també ha servit per estudiar futures col·laboracions entre el Govern de les Illes Balears i l'ONG del català.

El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, i la Presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, s'han reunit aquest matí al Consolat de Mar per abordar diferents aspectes relatius als drets lingüístics i a l'ús social del català a les Illes.

La trobada ha servit per conèixer de primera mà com l'executiu balear té previst d'aplicar els compromisos que els partits que formen el govern van signar amb l'ONG del català durant la campanya electoral de les darreres eleccions autonòmiques per tal de millorar la situació́ de la llengua catalana i els drets dels seus parlants. Entre aquests objectius a què es van comprometre els partits de govern hi figura la revisió de la modificació de la Llei de comerç 11/2014, a fi de garantir el dret d'atenció en català; la recuperació de la reciprocitat completa dels mitjans audiovisuals en català del conjunt de territoris de llengua catalana; el desenvolupament mitjançant un decret que asseguri com a mínim un itinerari en català a cadascun dels estudis universitaris; la modificació de la Llei de normalització, per tal que inclogui un règim sancionador en cas de discriminació lingüística; o la petició al govern de l'Estat d'oficialitzar el català a nivell de l'estat espanyol i d'Europa.

Sobre aquest darrer punt, Francina Armengol ha refermat el seu compromís d'instar el govern de l'estat espanyol a sol·licitar l'oficialitat del català a la Unió Europea. En aquest sentit, Òscar Escuder, i Francina Armengol han pogut compartir la importància i la urgència d'aquesta mesura, més enllà del fet que els eurodiputats catalanoparlants puguin expressar-se o no en la seva llengua a l'Eurocambra. Actualment, la no oficialitat del català a les institucions europees té conseqüències nocives directes per als drets dels catalanoparlants, atès que bona part de la normativa europea i de les regulacions comunitàries inclouen l'obligatorietat d'emprar una llengua oficial de la Unió Europea, fet que implica, en conseqüència, l'exclusió del català i la imposició de l'espanyol en aspectes de la vida quotidiana de la ciutadania tan diversos com l'etiquetatge o el consum.

D'altra banda, el president de l'ONG del català i la cap de l'executiu de les Illes han acordat de continuar treballant conjuntament pel foment de la llengua pròpia de les Balears. En aquest sentit, l'executiu d'Armengol estudiarà la proposta d'un conveni transversal i interdepartamental entre el govern autonòmic, els consells insulars, els ajuntaments i el teixit associatiu que ho desitgin. L'objectiu d'aquest conveni seria el foment de la llengua catalana com a eina de cohesió social en aquells barris, pobles i ciutats amb més necessitats, d'una manera mancomunada i conjunta, a fi d'aprofitar millor els esforços i recursos. Aquestes accions es desenvoluparien a través de plans integrals que tendrien una clara vocació de treballar la inclusió i la cohesió socials entre tota la població de les Illes Balears, amb accions adreçades especialment al jovent i a la població nouvenguda. Aquesta proposta sorgeix després que la Plataforma per la Llengua s'hagi trobat, durant les darreres setmanes, amb els quatre consells insulars i els principals ajuntaments illencs, que han expressat la voluntat i la necessitat de treballar de manera coordinada la promoció de la llengua pròpia.

Finalment, Òscar Escuder ha demanat a Armengol que es reprengui i s'apliqui de manera efectiva la Declaració de Palma que van signar l'any 2017 els consellers de Cultura de Catalunya, País Valencià i les Illes Balears, per enfortir els lligams i la circulació cultural entre aquests territoris.