La Plataforma per la Llengua denuncia un agent de seguretat de Vinaròs per discriminació lingüística

El dimecres 26 de juny de 2019, a las 05:00, un guàrdia de seguretat es va adreçar a un grup de joves, a la carpa de festes de Vinaròs (Baix Maestrat).

Un jove va parlar a l'agent, amb normalitat, en valencià. L'agent, en un to agressiu, impropi d'algú que treballa per a una administració pública com és l'Ajuntament de Vinaròs, va respondre: «Hablar valenciano cuando se te han dirigido en castellano es una falta de respeto». El jove li va recordar el seu dret d'expressar-se en valencià, i el guàrdia de seguretat es va adreçar de nou amb animadversió cap al jove, tot dient: «Mírale los ojos, va drogado. ¿Hacerlo público esto? Venga, vete a dormir», expressions que indiquen una voluntat vexatòria clara. La conversa es va desenvolupar en un ambient de coacció, amb manca de respecte als drets lingüístics.

La Plataforma per la Llengua demana a l'Ajuntament de Vinaròs que informe l'empresa de seguretat del dret de la ciutadania a expressar-se en valencià, «sense cap forma de discriminació o exigència de traducció, tal com diu l'article 3 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià 4/1983».

El portaveu de l'entitat al País Valencià, Manuel Carceller, considera que l'Ajuntament de Vinaròs ha de fer un informe sobre l'actuació de l'agent de seguretat, «per incomplir les seues funcions, i actuar sense neutralitat ideològica i amb discriminació sobre l'ús del valencià». Igualment, es recomana la realització d'un curs de coneixement del valencià als treballadors de l'empresa concessionària de seguretat.

Des de la Plataforma per la Llengua s'insisteix que «el valencià és llengua pròpia al País Valencià, i tota la ciutadania té dret a usar-lo oralment i per escrit, tant en relacions privades com públiques. L'ús del valencià, com a llengua oficial, està protegit per la legalitat». El portaveu de la Plataforma per la Llengua al País Valencià explica que «l'administració pública no pot ser passiva davant la negació de drets lingüístics. De fet l'article 5é de la Llei 4/1983 d'ús i ensenyament del valencià determina l'obligació legal de reparar el dany de qualsevol discriminació lingüística, així com garantir l'ús normal, la promoció i el coneixement del valencià».