Només el 20% dels establiments comercials del districte 6è de Sabadell incorpora plenament el català

La Plataforma per la Llengua ha presentat un estudi sobre la vitalitat del català als establiments comercials dels barris del districte 6è

L'entitat valora que "treballar pel català és afavorir la cohesió social"

La Plataforma per la Llengua ha presentat avui, al barri de la Creu de Barberà, un estudi sobre la vitalitat del català al comerç del districte 6è. L'estudi avalua la situació de la llengua catalana i forma part del Pla d'Actuació Lingüística Integral de Sabadell Sud, que desenvolupa l'ONG del català. S'han comprovat la retolació, l'atenció oral, la cartelleria i les webs de tots els establiments del districte i les dades són preocupants per a l'entitat: només el 20% dels establiments comercials del districte incorpora plenament el català.

Si diferenciem entre els dos sectors del districte, el Sector Creu de Barberà obté una puntuació del 22% d'establiments normalitzats, i el Sector Sud, d'un 15%. Per àmbits, el de la restauració és un dels més presents al districte, amb 90 establiments, i és un dels que revela una situació més desfavorable per a la llengua: només un 5% presenta una situació òptima, enfront d'un 48% que no té gens de presència del català. El 74% dels establiments estan classificats en les dues categories amb un nivell més baix.

"El teixit comercial és clau en la vida d'un barri: que els establiments tinguin una situació lingüística tan precària no ajuda, sinó que dificulta i posa pals a les rodes a la normalització de l'ús de la llengua catalana. I això entenem que és un problema per als barris, perquè el català és i ha de ser una eina d'integració i cohesió", ha explicat Lluís Duran, membre de la Junta Executiva de la Plataforma per la Llengua. "Cal tenir en compte també l'origen de qui regenta el local: cap establiment de persones nouvingudes incorpora plenament el català. És la comunitat que més suport lingüístic necessita, també per ajudar-los a entendre la importància d'incorporar el català a l'atenció al client".

Actuacions per millorar la situació

Per això, la Plataforma per la Llengua impulsarà un seguit de mesures i accions per tal de millorar la situació de la llengua al comerç del districte 6è. Avui mateix, una desena de voluntaris de l'ONG del català i de les associacions de veïns de la Creu de Barberà i de Campoamor han repartit, per establiments comercials regentats per persones nouvingudes, un tríptic amb vocabulari en català i xinès, urdú, castellà, àrab i quítxua. Els tríptics contenen lèxic específic per a cada tipus d'establiment: basars, bars, fruiteries i botigues de roba. "És fonamental actuar en coordinació amb les associacions de veïns i el Consorci de Normalització Lingüística de Sabadell. Es tracta de treballar en xarxa per potenciar el català com a llengua de cohesió i integració", ha apuntat Duran.

Més enllà de repartir aquests tríptics per tots els establiments del districte 6è, la Plataforma per la Llengua participarà a les mostres de comerç al barri de la Creu de Barberà del proper setembre i a tots aquells espais que puguin beneficiar un acostament amb el teixit comercial. També volen organitzar una festa lúdica d'intercanvi entre les associacions de veïns i la comunitat xinesa. Una festa per compartir menjar, costums i llengua, al voltant d'una data important per a la comunitat xinesa. "Treballar pel català és afavorir la cohesió social del districte", ha assegurat Duran.