Com es va fer el videoclip "El futur és nostre"?

"El futur és nostre, junts fem força per canviar el demà. Però mai oblidem tot el camí que duem darrere". Així començava el tema dels alumnes de l'Institut Ribot i Serra. Però com es va fer i què va significar per al Pla d'Actuació Lingüística Integral a Sabadell Sud?

De març a juny del 2018 els alumnes de l'Institut Ribot i Serra van participar en un taller que consistia a crear un videoclip de rap en català amb el raper sabadellenc Nel·lo C i el dramaturg Lluís Elías, amb la col·laboració de la Fundació SGAE. Una trentena d'alumnes de l'institut de 4t d'ESO van crear una lletra reivindicativa en què defensaven valors com ara la cooperació, la igualtat d'oportunitats i la diversitat. El barri de Campoamor, on hi ha l'institut, es caracteritza per un baix ús de català, i els alumnes no en són cap excepció. Malgrat tot, van ser capaços de crear una lletra i cantar-la davant del micròfon. I aquest aspecte és la clau del projecte, que ha servit per establir una dinàmica per potenciar l'ús, sobretot oral, dels joves.

Així, l'Institut Ribot i Serra ha cregut necessari continuar treballant aquests aspectes, per la qual cosa aquest curs 2018-2019 es porten a terme dues activitats per fomentar el català a l'institut de manera continuada. D'una banda, els dimarts i els dijous a la tarda es desenvolupa el taller de reforç lingüístic, que pretén ajudar alumnes amb dificultats lingüístiques en català a partir de l'oralitat. I d'una altra banda, els dimecres a la tarda es duu a terme el grup de conversa adreçat a alumnes d'acollida del centre, que també practiquen el català mitjançant la conversa i dinàmiques diferents a les que estan acostumats dins l'horari lectiu. Cal remarcar que aquesta darrera activitat es porta a terme gràcies als voluntaris de la Plataforma per la Llengua, que incansablement dediquen hores de la seva vida a transmetre la seva llengua.

Aquestes dues activitats s'emmarquen en el Pla d'Actuació Lingüística Integral a Sabadell Sud, amb l'objectiu d'acostar el català a diferents espais del barri i per animar a parlar-lo a les persones que habitualment no el parlen. Cal destacar que algunes de les activitats que han tingut èxit dins del pla s'han exportat en unes altres zones on també és necessària la tasca. En el cas del videoclip de rap, val a dir que actualment s'està replicant el mateix projecte en un centre de Santa Coloma de Gramenet, l'Institut Can Peixauet, també amb alumnes de 4t, i que veurà la llum molt aviat. I pel que fa al taller de reforç lingüístic, cal dir que s'ha començat a desenvolupar als Merinals de Sabadell, a l'Institut Miquel Crusafont, amb alumnes de l'aula d'acollida.