Demanem als candidats a les europees que es comprometin a fer oficial el català a la UE

Actualment, el català no pot emprar-se a l'Eurocambra tot i el compromís preelectorals del president Tajani

Els candidats d'ERC, Comuns i IU fan seva la voluntat de defensar la llengua davant les institucions europees

"La Unió Europea no pot seguir donant l'esquena als 10 milions d'europeus que parlen una llengua no oficial de la UE", ha assegurat Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua

El català rep un tractament inèdit a la Unió Europea, en comparació amb les altres llengües europees de dimensions similars. No hi ha cap altra llengua amb 10 milions de parlants que no sigui oficial de la Unió i, com a mínim, d'un dels estats membres. Per tal de revertir aquesta situació, la Plataforma per la Llengua ha començat a reunir-se aquesta tarda amb diversos candidats a les eleccions europees del proper maig, per tal de demanar-los que es comprometin a millorar la situació del català a Europa.

L'ONG del català s'ha reunit aquesta tarda amb Jordi Solé, eurodiputat i candidat a les properes eleccions per ERC, amb Ernest Urtasun, que tornarà a ser candidat per part dels Comuns, i amb Jon Rodríguez Forrest, actual assistent de l'eurodiputada valenciana Marina Albiol i candidat per Izquierda Unida. El PDECat, amb qui la Plataforma per la Llengua es reunirà pròximament, encara té pendent decidir els seus candidats.

Els candidats s'han compromès a treballar conjuntament amb la Plataforma per la Llengua per aconseguir que el català sigui la 25a llengua oficial de la Unió Europea. Malgrat això, l'entitat els hi ha presentat 10 compromisos específics més, per tal de millorar la situació de la llengua mentre no s'aconsegueixi l'oficialitat. "Actualment, per exemple, els eurodiputats no poden expressar-se en català al Parlament Europeu, tot i que el president Tajani va comprometre's a fer-ho possible. Cal recordar-li, a ell i al proper president de la cambra, que hi ha marge jurídic i pressupostari perquè pugui fer-se", ha apuntat Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua.

"Necessitem també que estigueu atents als diversos reglaments i directives que s'aproven, que molt sovint no tenen res a veure amb llengua, però que indiquen que aquelles normatives han de complir-se amb una llengua oficial de la Unió Europea. I aquí és on ja ha quedat discriminat el català", ha transmès Escuder.

La Plataforma per la Llengua té previst presentar els compromisos electorals pròximament a altres partits.