Els Comuns demanen al Parlament que aprovi el pla de xoc de la Plataforma per la Llengua contra les discriminacions lingüístiques

Catalunya en Comú Podem vol incorporar un règim sancionador a la llei de Política Lingüística per a qui discrimini per raó de llengua, entre d'altres mesures.

L'ONG del català ha denunciat que l'Administració pública ha discriminat greument 158 persones des del 2007.

"Casos com el de l'advocat Benet Salellas ahir a Girona, a qui es va impedir accedir a una comissaria per parlar en català, són intolerables: necessitem que el Parlament i el Govern acabin amb la impunitat", assegura Neus Mestres, directora de la Plataforma per la Llengua.

Els diputats de Catalunya en Comú Podem Elisenda Alamany i Joan Josep Nuet han registrat aquesta tarda una proposta de resolució per lluitar contra les discriminacions lingüístiques davant una pràctica que consideren greu i que vulnera drets fonamentals. La iniciativa dels Comuns es basa en el pla de xoc que proposa la Plataforma per la Llengua dins del marc de la campanya "Prou de Catalanofòbia", després que l'ONG del català ha denunciat que cada any es discrimina centenars de catalanoparlants pel fet de parlar en la seva llengua. L'entitat ha explicat que ha rebut 158 denúncies de persones que han estat humiliades, vexades, o se'ls ha negat el servei, pel simple fet de parlar en català, des del 2007. "Però això només és la punta de l'iceberg", ha assegurat Neus Mestres, directora de la Plataforma per la Llengua.

Els Comuns apunten que l'Estatut, en l'article 32, ja assegura que ningú pot ser discriminat per raó de llengua, i per això volen instar el Govern a prendre mesures per acabar amb la impunitat. Entre aquestes mesures destaca la incorporació a la Llei de Política Lingüística d'un règim sancionador contra la discriminació per raó de llengua. "Casos com el de l'advocat Benet Salellas ahir a Girona, a qui es va impedir accedir a la comissaria per parlar en català, són intolerables. Ens cal una eina perquè aquestes actituds no quedin impunes", ha assegurat Mestres.

La proposta de resolució registrada per Alamany i Nuet també insta el Govern a impulsar campanyes informatives en les dependències públiques que recordin a la ciutadania que tenen el dret d'emprar el català sempre que ho vulguin, a oferir assistència gratuïta i completa a les víctimes de discriminació lingüística, i també que el Departament d'Interior aprovi un pla d'investigació, prevenció i abordatge de les discriminacions lingüístiques. Finalment, es demana al Govern català que insti el Govern espanyol a complir definitivament les disposicions de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, i també s'insta els ministeris a oferir en català tots els serveis als ciutadans de territoris de parla catalana i incorporar cartells a les dependències policials on es recordi a la ciutadania que tenen el dret de parlar en català.