El Barnasants arriba a l'Alguer de la mà de la Plataforma per la Llengua

El festival i l'ONG del català signen un conveni per promoure l'intercanvi musical entre la ciutat catalana de Sardenya i Catalunya

Els concerts aniran acompanyats d'un pla d'activitats culturals i educatives per fomentar la llengua i la cultura entre els joves algueresos

Barnasants i la Plataforma per la Llengua, amb el suport del Municipi de l'Alguer, uneixen forces per fer de la ciutat catalana de Sardenya una seu estable del projecte cultural Barnasants i convertir així el festival en la primera xarxa de la cultura d'autor del domini lingüístic català. Però l'arribada del Barnasants a l'Alguer no significarà només música. El projecte preveu oferir a la ciutat una proposta cultural en català que permeti treballar en la promoció de la llengua catalana -especialment entre les generacions més joves d'algueresos- tot fomentant la creació artística en alguerès, però també projectant la realitat cultural, turística i econòmica de l'Alguer a la resta del domini lingüístic català.

El primer concert del Barnasants a l'Alguer serà el proper dissabte 19 de gener, amb "Dues cultures, una sola marina", l'actuació que unirà Joan Isaac i el cantautor italià Giorgio Conte. Dos cantautors amb una dilatada trajectòria que entenen la cançó d'autor d'una forma semblant i que es distingeixen per la curiositat de conèixer, en altres cultures, la pròpia passió per la música d'autor. El mar, que uneix els dos artistes i els omple de cançons, serà inevitablement el protagonista de l'espectacle. "Dues cultures, una sola marina" és el primer dels tres concerts que l'Alguer acollirà en el marc d'aquesta edició del Barnasants. Amb la mateixa intenció d'intercanvi cultural als territoris de parla i cultura comuna, el dia 13 d'abril Isaac i Conte duran el concert Dues cultures, un sol mar a Formentera. El concert tindrà lloc a la Sala de la Cultura del Cinema de Formentera a les 20.30h.

I precisament al voltant d'aquest primer concert s'impulsaran també les primeres activitats paral·leles per difondre i fomentar la cultura i la música en català a l'Alguer. Dijous 17 de gener Joan Isaac presentarà el seu últim llibre, Penso, per tant escric, a la sala ex avis del Liceu Clàssic. Hi intervindran Gustau Navarro Barba, delegat de la Generalitat de Catalunya a l'Alguer, i el professor Raffaele Sari Bozzolo. Divendres 18 Joan Isaac es trobarà amb els estudiants de música de l'Associazione musicale Augusto Mordenti, on el cantautor català els oferirà un taller de cançó en què aprofitarà per posar en relleu les semblances i diferències entre la tradició de la cançó catalana i italiana. El mateix divendres Joan Isaac i els seus músics soparan amb una trentena de músics algueresos, acompanyats cada un del seu instrument. L'objectiu és aprofitar les estades d'artistes catalanoparlants a l'Alguer per posar-los en contacte amb la realitat cultural i musical de la ciutat, i així generar sinèrgies que puguin portar a crear futurs projectes de col·laboració entre artistes d'una banda i l'altra del mediterrani. Finalment, dissabte 19, abans del concert, Joan Isaac i la seva banda es trobaran amb els estudiants de l'escola mitjana del carrer Tarragona, en col·laboració amb el professor Paolo Zicconi, per oferir-los un altre taller d'aproximació al gènere de la cançó d'autor.

Totes les activitats paral·leles es realitzaran en català per tal d'ajudar a sensibilitzar el jovent alguerès que hi ha un territori a l'altra banda del Mediterrani que parla la mateixa llengua: una llengua comuna, amb present i futur.

Altres concerts de Barnasants a l'Alguer, València i Formentera

Tornant a l'àmbit exclusivament musical, en aquesta 24a edició, a més del concert d'Isaac i Conte, també actuaran a L'Alguer Maria del Mar Bonet i Quico Pi de la Serra. Serà el 25 d'abril, el dia que es commemora l'alliberament antifeixista d'Itàlia. Abans, hauran pujat a l'escenari alguerès Borja Penalba i Mireia Vives (9 de febrer). I evidentment, també està previst el viatge de tornada. Seran els cantants Davide Casu (21 de febrer) i Franca Masu (23 de març) els qui visitin Barcelona durant aquesta edició.

El viatge del Barnasants, però, no només ens porta a Sardenya. També hi ha programades actuacions al País Valencià (Quico Pi de la Serra cantarà el 21 de març al Teatre Micalet de València; Roger Mas el 23 de març al Teatre Raval de Gandia; i Montse Castellà el 6 d'abril a la Casa Cantonera d'Algemesí). A Formentera també hi oferiran un concert Gemma Humet i Estel Solé (a les 20.30 h a Sala de la Cultura del Cinema).

El conveni signat entre la Plataforma per la Llengua i Barnasants, a més, inclourà avantatges pels socis i voluntaris de l'entitat.