Sobre les pràctiques il·legals de Lego i Playmobil en l’etiquetatge

En relació amb les diverses notícies que han sortit al voltant de la denúncia a les pràctiques il·legals de Lego i Playmobil pel que fa a l'etiquetatge -sobretot en mitjans d'arreu de l'Estat espanyol-, la Plataforma per la Llengua vol insistir en la comunicació que va fer en el seu moment a través del web.

En aquest comunicat es deixa ben clar que:

- Són totalment falses les afirmacions de Playmobil quan diuen que l'obligació d'etiquetar en català només afecta les empreses que distribueixen exclusivament a Catalunya. Les dues sentències del Tribunal Constitucional són rotundes en aquest aspecte: cal etiquetar en català els productes distribuïts a Catalunya, però tant fa si l'empresa actua també en altres mercats. Playmobil pot vendre a Malta, a Alemanya, a Suècia, a Noruega, a Portugal o a la resta d'Espanya, però això no interfereix en el fet que els productes venuts a Catalunya hagin de ser en català i castellà, a Madrid en castellà o a París en francès. De fet, la llei que obliga e fer-ho en català és totalment constitucional i ha estat ratificada per fins a tres sentències del Tribunal Constitucional espanyol.

- És sorprenent que alguns partits polítics pretesament constitucionalistes ara vulguin anar contra la llei i contra allò que és plenament constitucional.

- La llei que obliga a l'etiquetatge en català existeix sense excepcions per a totes (TOTES) les comunitats lingüístiques europees de dimensions similars al català. No es demana cap tracte diferenciat, sinó que Playmobil i Lego actuïn a Catalunya com actuen arreu d'Europa.

- De la mateixa manera que la normativa obliga que s'etiqueti en català, també obliga que s'etiqueti en castellà a Catalunya. El problema és que Playmobil i Lego només compleixen una part de la normativa i per tant l'actual distribució de productes és totalment il·legal i atempta contra els drets dels consumidors i contra els propis codis de conducta de l'empresa.

- L'única anomalia en tot plegat és que es trigui tant a aplicar una llei que a tot Europa ja fa anys que s'aplica.

- El lloc de fabricació del producte no té res a veure amb la denúncia presentada per la Plataforma per la Llengua, com alguns mitjans han apuntat. Si bé Playmobil, certament, es fabrica en una població catalanoparlant (Onil, a Alacant), això no afecta de cap manera la queixa que formulem. Lego no té cap fàbrica a l'Estat espanyol. Es fabriqui on es fabriqui un producte, si aquest es comercialitza a Catalunya, ha de complir la normativa.