Visita a l’itinerari Les veus silenciades: "Les dones del 1700, al Born Centre Cultural"

Llegiu la crònica de la visita escrita per l'Anna Maria, voluntària lingüística de la Plataforma per la Llengua.

El dimecres 26 de setembre, amb motiu del Dia Europeu de les Llengües i amb l'objectiu de promoure la diversitat lingüística com un valor afegit que permet la cohesió social, diversos membres de les entitats de nouvinguts que formem part de la xarxa d'entitats de la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua, vam fer una visita guiada a l'itinerari Les veus silenciades: les dones del 1700, al Born Centre de Cultura i Memòria.

La nostra guia, la Mar, va començar l'itinerari amb una breu visita al jaciment del barri de la Ribera. Va parlar del paper de les dones en aquell entramat urbà en l'època moderna, que va des del descobriment d'Amèrica fins a la Revolució Francesa, època de la qual destacà l'església de Sant Pere de les Puel·les, antic monestir benedictí femení, que es troba a la plaça de Sant Pere, al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Segons la Mar, malgrat que les qüestions legals com ara les propietats, els contractes de lloguer, etc., eren bàsicament masculines, tenim coneixement de les dones que habitaven les diferents cases del barri a través dels contractes matrimonials, els divorcis, el baptisme, etc.

Vam passar pel carrer Bornet, prop de la porta de Santa Maria del Mar, a la zona comercial on proliferaven les drogueries, que venien productes d'importació, i també les herbes, que tenien funcions curatives. Tot i que les dones eren expertes en les cures, quedaven excloses dels estudis de medicina, reservats només als homes.

El carrer Bonaire, al barri del mar, separa les cases grans de les persones riques de les cases del mateix barri on vivien les persones més humils, que ho feien subdividides en pisos amb habitacions rellogades. Les dones pobres sovint no tenien més sortida per sobreviure que practicar la prostitució, que era perseguida per una llei que prohibia a les dones menors de 50 anys viure soles.

L'itinerari exterior ens va conduir finalment al carrer de Tantarantana, on hi havia els antics safarejos en què les dones podien relacionar-se, ja que hi tenien accés si no eren prostitutes a les tabernes ni a les cases de joc, espai exclusiu per als homes.

Aquesta visita és una de les activitats programades per als voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 93 321 18 03