Els presidents Torra i Puigdemont s’adhereixen al manifest El català, llengua comuna

El decàleg, impulsat per la Plataforma per la Llengua, defensa el català com a llengua de cohesió i rebutja que s'utilitzi com a eina de confrontació

Tots els partits de tradició democràtica, a favor de la campanya

L'adhesió dels presidents es fa pública coincidint amb el Dia Europeu de les Llengües

El president Quim Torra i el president Carles Puigdemont han donat suport públicament al manifest El català, llengua comuna, impulsat per la Plataforma per la Llengua. El suport, que arriba coincidint amb el Dia Europeu de les Llengües, que se celebra avui, se suma al del 70% del Parlament català. Així, JxCAT, PDeCAT, ERC, PSC, Catalunya en Comú, CUP, Demòcrates i Units per Avançar han signat el manifest, que defensa el català com a eina d'inclusió social.

El català: la llengua que ens uneix

El decàleg impulsat per l'ONG del català defensa la llengua catalana com a eina de cohesió i aproximació, i rebutja convertir-la en un instrument de confrontació. Tot i que el manifest data de fa 10 anys, quan l'entitat ja denunciava que certs sectors volien emprar la llengua com a arma d'enfrontament polític, ara, una dècada després, "el manifest esdevé políticament més vigent que mai perquè, en els darrers 40 anys de democràcia, el català no havia rebut tants atacs polítics ni s'havia utilitzat tant barroerament com fins ara", segons paraules del president de l'entitat, Òscar Escuder.

Escuder, que s'ha reunit amb el president Puigdemont a Waterloo per rebre formalment el suport a la campanya, assegura que "el fet que els partits que representen el 70% dels votants de Catalunya comparteixin sense fissures que el català ha de ser la llengua d'inclusió social, vehicular de l'escola i apartada de tota confrontació o ús polítics, demostra que aquells que ens volen socialment dividits són clarament una minoria que no arriba ni al terç", expressava Òscar Escuder.

Coincidint amb el Dia Europeu de les Llengües, la Plataforma per la Llengua vol recordar que el català és la 14a llengua més parlada de la Unió Europea, i que en un context de diversitat lingüística, amb més de 300 llengües diferents parlades a Catalunya avui en dia, el català és, tal com assegura el manifest, la llengua que ens uneix. Concretament, remarca que "és l'idioma amb què volem construir la societat i que tothom pot compartir".

El document signat pels presidents Torra i Puigdemont, però, també reclama als poders públics que estableixin les mesures necessàries per facilitar l'exercici del dret a viure en català, i assegura que les administracions han d'apostar per un model educatiu inclusiu. En aquest sentit s'ha manifestat també el president de la Plataforma per la Llengua, que ha demanat a les forces polítiques que passin clarament "de les paraules als fets". Escuder ha recordat que en els darrers 15 anys s'han perdut 300.000 parlants habituals de català, un fet que, segons ell, només es pot revertir si, al costat de la voluntat existent dels catalans de mantenir i transmetre la llengua, s'hi troben polítiques públiques ambicioses de protecció i foment de l'ús social, així com de reconeixement i aplicació real dels drets lingüístics dels catalanoparlants.

El Barça, CCOO i UGT també hi donen suport

El manifest El català, llengua comuna ha recollit més de 5.000 signatures de suport, entre les quals es troben les del FC Barcelona, Òmnium Cultural, els sindicats CCOO, UGT i Intersindical - CSC, la Universitat Pompeu Fabra o entitats del Tercer Sector com Càritas o SOS Racisme.