Conferència sobre experiències positives de normalització del català a la trobada de parlants de llengües minoritzades de Vitoria-Gasteiz

La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, i el Cap de Drets Lingüístics, Òscar-Adrià Ibáñez, van ser convidats a fer una conferència a la Universitat del País Basc amb motiu de l'HIGA - Segona trobada de joves parlants de llengües minoritzades.

La jornada del 18 de juliol es va obrir amb la xerrada de l'ONG del català que duia per títol «La revitalització d'idiomes vindrà de l'optimisme o no vindrà. Experiències de revitalització d'una llengua: el cas del català», que va analitzar els diferents casos d'èxit en la normalització del català, tot contemplant el paper de les institucions dels diferents territoris de parla catalana però també el de l'activisme. La xerrada va oferir un tast de cadascun dels àmbits de treball de la Plataforma per la Llengua, però també va voler posar en valor el fet que molta de la feina era per aconseguir el retorn a una situació de normalitat en els usos públics i privats, tant orals com escrits, de què el català havia gaudit en altres moments.

La 2a trobada HIGA d'aquest 2018 va reunir parlants de fins a 27 comunitats lingüístiques del món, incloent-hi llengües tan diverses i distants com el mapudungun (Amèrica), el sard o el silesià. Al final de la xerrada de la Plataforma per la Llengua, que es va fer en català amb traducció simultània al castellà i l'anglès, els participants van adreçar diverses preguntes en èuscar, català i anglès.

Podeu veure la xerrada en aquest enllaç: https://ehutb.ehu.eus/video/5b8fbda5f82b2b3f4b8b46d2

També podeu llegir l'entrevista que va respondre la directora Neus Mestres en basc: https://euskaraba.eus/neus-mestres-munduari-egiten-diogun-ekarpena/ i en castellà: https://euskaraba.eus/es/neus-mestres-munduari-egiten-diogun-ekarpena/