Castelló acull la presentació de l'obra «Escrits contra el silenci» del sociolingüista Toni Mollà

L'acte, celebrat el proppassat 22 de maig, va comptar amb la participació de Manuel Gil, editor de Vincle Editorial, del sociolingüista i delegat de l'IEC Vicent Pitarch, i de Manuel Carceller, portaveu de la Plataforma per la Llengua País Valencià.

L'escriptor Toni Mollà, amb aquesta obra, reivindica la vigència del pensament cívic de Joan Fuster, l'escriptor valencià més brillant del segle XX i un intel·lectual de talla europea. Fuster, a mig camí de l'historiador i del sociòleg, va ser el fundador del pensament modern del valencianisme contemporani, especialment amb el llibre Nosaltres, els valencians, publicat en 1962.

Toni Mollà ha dividit el seu assaig en dues parts, «A propòsit de Joan Fuster», centrat en l'obra de l'intel·lectual, i «A propòsit de l'obra cívica de Joan Fuster», on ha aplegat articles sobre aspectes de valencianisme democràtic i progressista o sobre autors relacionats amb l'obra fusteriana, com ara Josep Iborra, Josep Vicent Marqués, Gustau Muñoz, Rafael-Lluís Ninyoles, Francesc Pérez Moragon, Vicent Pitarch, Enric Sòria i Vicent Ventura. Els textos estan datats entre el 1988 i el 2017.

L'editor Manuel Gil, de Vincle Editorial, va manifestar el desig que l'obra de Joan Fuster siga més llegida, i, per la seu banda, el professor Vicent Pitarch, delegat de l'Institut d'Estudis Catalans a Castelló, va destacar la lucidesa i la vàlua de les reflexions de l'obra de Toni Mollà al voltant de Fuster.

El delegat de la Plataforma, Manuel Carceller, va explicar que el llibre Escrits contra el silenci és mostra com una obra molt unitària, malgrat el seu contingut miscel·lani, fragmentari, d'altra banda propi del gènere de l'assaig. A més aporta moltes dades i fets de gran interés per a un millor coneixement del País Valencià contemporani, i planteja visions crítiques que són obertes al debat. Carceller va concloure que l'anàlisi i l'expressió apassionada del discurs de Mollà es combinen per a fer una lectura molt amena, que fa pensar el lector, a la manera fusteriana.