Mishima, Joan Garriga (La Troba Kung Fú), La iaia, Mazoni, Koers i Ruc’n’Roll en concert a la Fes-te Meridiana

El dissabte 19 de maig la Plataforma per la Llengua organitza l'espectacle 'Fes-te Meridiana. El català, llengua comuna' a Ciutat Meridiana, dins la Festa Major del districte de Nou Barris. Es tracta d'una activitat centrada en un concert que posarà punt final a la campanya 'El català, llengua comuna' per a la reivindicació de l'ús social del català.

Durant tota la tarda i la nit, a l'antic camp de futbol del barri, hi actuaran grups com Mishima, Joan Garriga (La Troba Kung-Fú), La iaia, Mazoni, Koers i Ruc'n'Roll i s'hi faran activitats i tallers. Tot plegat suposarà una programació extraordinària en un barri com aquest, en el qual l'ONG del català fa temps que treballa desplegant el Pla d'Actuació Lingüística Integral, que ha permès dinamitzar diversos públics en l'ús de la llengua catalana.

Ciutat Meridiana és un barri que es troba lluny de la centralitat barcelonina, on viuen moltes famílies de classe treballadora amb situacions i orígens diversos i complexos, on encara cal treballar de valent perquè la llengua catalana sigui la llengua comuna i de cohesió del barri, especialment entre el jovent. Amb aquest concert popular i gratuït, la Plataforma per la Llengua pretén demostrar que amb la complicitat del teixit associatiu i veïnal del territori i del districte de Nou Barris, es pot normalitzar lingüísticament qualsevol espai o barri del país amb una proposta atractiva. És notori que una entitat social porti un cartell d'aquestes característiques en un barri com Ciutat Meridiana, cosa que demostra la clara voluntat de cohesió social que té l'ONG del català per fer del català la llengua comuna de la societat.

La Fes-te Meridiana comptarà amb la participació d'entitats com l'Associació de Veïns de Ciutat Meridiana, el CNL de  Nou Barris, PES Cruïlla, Equavoley,  Metal Fest Ciutat Meridiana,  Associació Islàmica Ciutat Meridiana,  Heavys de la Meri - MOGUERA,  Gospel, Associació Ghanesa de Catalunya, Club de Petanca de Torre Baró, Vallbona Viu (PC), Associació de Comerciants Ciutat Meridiana o Escola Ferrer i Guàrdia, i té el suport de l'Ajuntament de Barcelona,  la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.

Campanya 'El català, llengua comuna'

El català és, ha estat i ha de continuar sent l'element de cohesió social a la societat catalana. El nostre país ha preservat històricament un gran consens social pel que fa a la llengua pròpia en un procés iniciat en la Transició i amb el restabliment de les institucions del país en democràcia. Ara, davant els indicis que l'ús social de la llengua està perdent posicions, l'ONG del català, Plataforma per la Llengua, ha dissenyat una campanya de comunicació i sensibilització per posar de manifest la importància de no fer un pas enrere. Per això, a través del web www.llenguacomuna.cat es poden veure una sèrie de vídeos amb entrevistes  que contraposen els testimonis de 14 personalitats de la política, la cultura, els mitjans de comunicació i la societat civil en general. Quasi una quinzena de noms, escollits d'entre molts altres possibles i disposats a col·laborar, que no van tenir el català com a primera llengua però que l'han adoptat, el comparteixen i n'impulsen l'ús.

Aquests testimonis, d'ideologies i procedències diverses, són l'expresident de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, el diputat d'ERC al Congrés, Gabriel Rufián, el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello, l'activista i polític Albano Dante Fachín, l'alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon, la ballarina Sol Picó, la religiosa Sor Lucia Caram, la periodista Lídia Heredia, el cantant Santi Balmes, l'actriu i cantant Elena Gadel, l'actriu i cantant Dolo Beltrán, l'actor Lluís Marco, l'arquitecta Benedetta Tagliabue i l'actriu Clara Segura.

Plataforma per la Llengua, 25 anys!

La campanya "El català, llengua comuna" s'ha fet coincidint amb el 25 aniversari de la Plataforma per la Llengua, una entitat fundada el desembre del 1993, que reivindica i promou l'ús del català al mateix temps que defensa la llengua dels atacs i les discriminacions que pateix. Amb més de 16.000 socis, l'ONG del català ha aconseguit canvis socials i lingüístics notables i recentment ha recollit prop de 110.000 adhesions de suport a la campanya "La llengua no es toca. Aturem el 155!" per a denunciar l'intent del govern espanyol d'arraconar el català de l'Administració i suprimir el sistema d'immersió lingüística de l'escola catalana arran de l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola.