Visita guiada al Call de Barcelona

Divendres passat, 20 d'abril, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua van visitar el Call de Barcelona.

De la mà d'en Víctor, el guia que ens acompanyava, vam començar la visita des del Centre d'Interpretació del Call de Barcelona, que, segons consta per la documentació trobada, fou la casa de Jucef Bonhiac, teixidor de sedes de finals del segle XIV. A l'interior del centre, hi trobem panells explicatius dels límits del Call com ara l'aljama, nom d'origen àrab, que recull l'organització social dels membres del Call. En Víctor ens va explicar la trajectòria d'il·lustres jueus com ara Abraham Bar Hiyya, matemàtic, que va viure a cavall dels segles XI i XII; Salomó Ben Adret, jurista talmudista que va fer més de 3.000 dictàmens sobre com aplicar les lleis religioses a la vida quotidiana, alguns dels quals encara vigents, del segle XIII, i Hasday Cresques, ja al segle XIV, pensador i polític, seguidor de les idees aristotèliques, que va defensar teories com ara la del buit i l'infinit.

Vam continuar la visita pels carrers del Call Major, que ocupava el quadrant nord-oest de la ciutat romana. L'actual carrer de Sant Honorat era el límit est del Call, on hi havia una de les dues portes d'accés. L'altra es trobava a l'inici del carrer Sant Domènec del Call, un dels carrers principals, on hi havia hagut la Sinagoga Major i la carnisseria. Els carrers de Sant Sever i la Baixada de Santa Eulàlia formaven el límit nord. Malauradament, queden poques restes visibles de l'antic Call. Cap a finals del segle XIII, degut a l'arribada de jueus francesos expulsats del seu país, el Call es va ampliar  fora dels seus límits. Així es va originar el Call menor, que no tenia comunicació directa amb el Call Major. L'any 1391, el Call va ser assaltat i destruït i, com a conseqüència, els jueus van ser obligats a convertir-se al cristianisme. Aquells que s'hi van resistir van haver de fugir o ser executats.

Va ser una visita llarga i força interessant, en què vam acabar veient les sitges que es conserven sota un edifici del carrer de la Fruita que fa cantonada amb el carrer de Sant Honorat, juntament amb uns mosaics romans i més restes arqueològiques.

Aquesta visita és una de les diverses activitats programades pels voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui fent d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 933211803