Motorola menteix als consumidors per a justificar que no disposa del català als mòbils

És de les poques marques que no incorpora encara la nostra llengua. L'elimina deliberadament del sistema Android de Google.

Fa poc, la Plataforma per la Llengua destacava el gran avenç del català en el sector dels mòbils. Nou dels deu mòbils més venuts a Espanya el 2017 són en català i el que encara no hi és, un Xiaomi, ho serà aviat d'acord amb els compromisos de l'empresa. De fet, les marques principals ja disposen de l'opció en català. Aquest és el cas, per exemple, de Samsung, iPhone, Huawei, BQ, Blackberry, Sony, LG, Nexus... Molts d'aquests productes fan servir el sistema Android de Google, que ja du incorporat el català per defecte per en les funcions principals.

Atesa l'excepcionalitat de la política lingüística dels mòbils de Motorola, que no incorporen el català, alguns consumidors han adreçat la queixa a l'empresa i han traslladat la preocupació a la Plataforma per la Llengua, que s'ha posat en contacte amb Motorola. La resposta que Motorola dona a les persones consumidores i a la Plataforma per la Llengua per a no incorporar el català és que la interfície d'Android  "no está disponible, ya que Google no tiene incluido dicho idioma en su interfaz. Es, por tanto, una cuestión que atañe a Google como desarrollador de este sistema operativo", cosa que és totalment falsa.

Android és un sistema operatiu per a dispositius mòbils que gestiona l'organització Open Handset Alliance, encapçalada per Google, i és el sistema que fa servir Motorola. La versió pública d'Android, AOSP, que és la versió que gestiona l'Open Handset Alliance, incorpora el català plenament. Hi ha fabricants que fan servir l'Android pur, sense modificacions, i per tant ja incorporen el català per defecte. D'altres afegeixen altres paràmetres, però sense eliminar el català. Fins i tot el teclat de Google, ara també té el corrector en català. Perquè els dispositius mòbils d'aquesta marca no tinguin el català, cal que Motorola l'elimini del sistema d'Android.

Motorola, en les respostes als consumidors, suggereix que s'instal·li des de Play Store una aplicació per a corregir el fet que ells hagin decidit eliminar el català. Però el procediment és complicat i la instal·lació no restitueix totes les funcions en llengua catalana, i pot comportar altres efectes com facilitar les nostres dades a aplicacions de tercers. Motorola pretén que les persones consumidores assumeixin una sèrie d'entrebancs força complicats per tal de no assumir que és ella que ha decidit eliminar el català del sistema. Cal tenir en compte que la presència del català a Android no és només en l'escriptori i en la pantalla principal, sinó que comporta que el català sigui la llengua de navegació per Internet i la que detecten les altres aplicacions per a fer-la servir en la interfície.

La Plataforma per la Llengua desconeix les raons que mouen Motorola a suprimir el català dels aparells, però considera que:

• Cal fer aquest aclariment davant les falsedats que Motorola expressa als consumidors que s'hi han adreçat.
  • Cal advertir els consumidors de les mancances i polítiques discriminatòries que aquesta companyia practica vers la nostra llengua.
  • La companyia hauria de rectificar les polítiques lingüístiques perquè tots els seus mòbils ja incorporin el català.