La Plataforma per la Llengua i l’Ajuntament de l’Alguer s’emplacen a reforçar els vincles lingüístics i culturals entre els territoris de parla catalana

La Plataforma per la Llengua ha mantingut aquest divendres diverses reunions institucionals i de treball amb representants municipals i d'entitats de la ciutat de l'Alguer. La vicepresidenta de l'ONG del català, Mireia Plana, juntament amb la delegada de l'entitat a la ciutat sarda, Irene Coghene, han fet contactes que els han permès conèixer de més a prop la situació lingüística que té aquesta ciutat.

Plana i Coghene s'han reunit amb la regidora de Polítiques Culturals i Educatives de la ciutat, Gabriella Esposito, i el seu equip amb qui han coincidit que cal potenciar l'ús de l'alguerès en tots els àmbits socials i econòmics i la necessitat de fer més difusió als altres territoris de parla catalana de la realitat lingüística de l'Alguer perquè els catalanoparlants que hi viatgin sàpiguen que hi poden parlar la seva llengua. Els representants de l'entitat també han conegut de primera ma el projecte de l'Oficina Lingüística de l'Alguer que està previst que s'obri properament.

Èxit de la campanya Volem Volar: Vueling connectarà l'Alguer amb Barcelona

D'altra banda, Esposito també ha agraït a la Plataforma per la Llengua l'impuls de la campanya 'Volem Volar', llançada l'any passat, i que reclamava recuperar els vols directes entre Catalunya i l'Alguer que es van perdre el 2016. La campanya ha suposat un èxit: prop de 6.000 persones van enviar cartes al president de la Generalitat de Catalunya i al cap de govern de la Regió Autònoma de Sardenya per a demanar-los que busquessin les solucions necessàries a fi de recuperar els vols directes entre els dos territoris. El govern sard va actuar en aquesta línia i, precisament, aquesta setmana Vueling ha anunciat que a partir del 25 de març tindrà dues freqüències setmanals que connectaran les ciutats de Barcelona i l'Alguer de manera directa fins a l'octubre.

L'ONG del català celebra aquesta nova connexió i considera que hi ha d'haver aquest enllaç entre Catalunya i l'Alguer per a preservar la vitalitat de la llengua catalana a l'illa italiana i permetre la fluïdesa de desplaçaments entre els membres d'una mateixa comunitat lingüística i espera que aquesta nova línia aèria es mantingui més enllà de la tardor.

L'entitat també recorda que la majoria de països europeus disposen de vols regulars, permanents i directes que els connecten amb aquells indrets amb els quals comparteixen vincles lingüístics i culturals estrets. Per exemple, actualment podem trobar vols directes entre Lisboa i Praia, París i Port-au-Prince o Amsterdam i Paramaribo; vols que responen bàsicament a circumstàncies, criteris i raons històriques, culturals i lingüístiques comparables al cas de Catalunya i l'Alguer.

Trobada amb els comerciants de l'Alguer

En les trobades a l'Alguer, la Plataforma per la Llengua ha aprofitat per conèixer la situació lingüística als establiments de la ciutat i per presentar l'aplicació CatalApp als seus comerciants. Aquesta aplicació per a telèfons mòbils, que ja compta amb més de 50.000 descàrregues, pot ser de gran utilitat per a les botigues i restaurants de la ciutat ja que aquelles persones d'altres territoris de parla catalana que la visitin podran dirigir-se a aquests establiments en la seva llengua. La Federació de Comerciants de l'Alguer reconeix que el factor lingüístic pot suposar una atracció pel municipi i que, gràcies a la llengua, els establiments tenen una oportunitat per diferenciar-se i ser un actiu econòmic singular. El representant del sector del comerç també ha valorat com una oportunitat per a ells la recuperació dels vols directes amb Barcelona perquè permetrà desestacionalitzar el turisme.

Una llengua i una cultura vives al poble sard

A l'Alguer, on la nostra llengua conviu amb l'italià i el sard, el 88,2% de la població entén el català i el 50% manifesta que sap parlar-lo. A més, el 77,2% de la població adulta resident a l'Alguer afirma que vol conèixer i utilitzar el català i el 92,3% està a favor de la introducció del català i el sard a l'escola, que és la tercera llengua en coneixement i ús. Aquestes dades es desprenen de la darrera Enquesta d'usos lingüístics a l'Alguer 2015 elaborada pel Departament de Cultura, que també destaca que el 17% dels 38.000 habitants tenen l'alguerès com a llengua inicial de conversa.

La visita de la Plataforma per la Llengua a l'Alguer acabarà aquest dissabte amb l'estrena de l'espectacle de presentació del llibre-disc Mans manetes. L'Alguer: paraules, cançons i veus de minyons, una iniciativa de la Plataforma per la Llengua amb la col·laboració de Barnasants, el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini del Municipi de l'Alguer i de la Fondazione Meta, que ofereix a les noves generacions d'algueresos - que no gaudeixen de gairebé cap tipus d'ensenyament en llengua catalana a l'escola, però que coneixen la llengua - un producte d'homenatge a la seva cultura que conté un recull de cançons tradicionals i infantils de l'Alguer interpretades per un cor d'infants algueresos i músics dels territoris de parla catalana.