Visita guiada l’Exposició Poesia Brossa al MACBA

Dijous passat, 16 de novembre, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua van dur a terme una visita guiada a l'Exposició Poesia Brossa al MACBA, Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Acompanyat per la guia de l'exposició, ens vam endinsar a descobrir quina era la figura del poeta Joan Brossa, des dels seus inicis i fins a les seves exposicions de poesia visual dels anys 80. A la primera sala, la guia ens va explicar les influències primerenques d'en Brossa, especialment la seva estada a l'exèrcit republicà a la Guerra Civil, acompanyat del Romancero gitano, d'en Lorca, el seu primer article Infiltrados, i la seva disfressa de xinès, jocs de màgia, etc. És omnipresent  la seva amistat amb Joan Miró, a qui li va dedicar l'Oda a Joan Miró, la seva participació en el col·lectiu de Dau al Set, als anys 40 i 50 format per intel·lectuals i artistes com Antoni Tàpies, Modest Cuixart, Joan Ponç, entre més.

La sala següent ens mostra les Suites, dels anys 60, i els Poemes Habitables (1970), alguns veritables jeroglífics que cal desxifrar. També hi trobem els guions que va fer per als striptease  que escenificava la seva musa, Christa Leem, fins a la màgia. Segons ell "la poesia i la màgia són el mateix. La màgia s'ha d'entendre com una necessitat de canvi", passant pel malabarisme, com les fotos d'ell mateix jugant amb tres barrets que representen tres estaments dominants: els burgesos, els capellans i els guàrdies civils. Crida l'atenció la pluralitat de llenguatges utilitzats per Brossa per explicar la seva poesia, sense oblidar el seu compromís amb la llengua i la política, com el cartell que va fer per a la Plataforma per la Llengua l'any 1997: Volem viure plenament en català.

L'exposició s'acaba amb un parell de sales on diferents artistes de diferents països treballen temes semblants a Brossa inspirats en l'obra del poeta, com a Nicanor Parra de Xile o Ian Hamilton d'Escòcia.

Aquesta visita és una de les diverses activitats programades pels voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 933211803