Prop d’un centenar de persones participaran a la 8 Jornada "L'acolliment lingüístic: reptes actuals”, que enguany tindrà lloc a Salt

S'hi debatran els reptes actuals de l'acollida lingüística i s'hi presentaran cinc bones pràctiques

Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística, i Jordi Viñas, alcalde de Salt, obriran la Jornada "L'acolliment lingüístic: nous reptes. Vuitena Jornada de Presentació de Materials i Experiències", que tindrà lloc aquest divendres, 17 de novembre a la Factoria Cultural Coma Cros de Salt.  Hi participaran prop d'un centenar professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades, dels centres del Consorci per a la Normalització Lingüística, centres de formació d'adults, aules d'acollida, Administració local, entitats i universitats.

A propòsit dels objectius de la Jornada, Franquesa ha remarcat que la política lingüística del Govern es proposa que el coneixement de la llengua catalana sigui universal al país. "El català no és de circuit tancat -ha afirmat- i tota la població ha de tenir accés al seu coneixement perquè pugui optar al seu ús amb normalitat". La directora general de Política Lingüística també ha remarcat que l'acció se centra especialment en la població adulta que no l'entén (5,7 %) i que no el sap parlar (19,6% ), amb especial atenció a la població immigrada i la població activa. Per això, la Direcció General de Política Lingüística ha posat en marxa el projecte ÈLIA, que permetrà conèixer millor les percepcions i les actituds dels alumnes del Consorci i de la població adulta en general envers l'aprenentatge de la llengua per dissenyar una oferta formativa adaptada a les necessitats reals detectades.

Franquesa ha remarcat també que el CPNL ha estat i és un instrument per a l'acollida i la cohesió social, perquè contribueix a establir ponts de convivència per mitjà de la llengua del país. "És un mitjà útil per assegurar un futur a la llengua i equilibrar les oportunitats dels ciutadans" ha afirmat.

A la jornada d'enguany s'analitzarà, des de la perspectiva de les persones que han viscut un procés d'acollida, la situació actual i les fortaleses i els reptes de les polítiques i les accions que s'impulsen per a l'acollida lingüística. L'edició d'enguany se celebra a Salt en un gest d'acostament a una localitat amb un índex elevat de persones nascudes a l'estranger i amb una llarga trajectòria d'actuació i coordinació d'institucions i entitats a l'entorn de l'acollida lingüística.

Cal tenir present que a Salt hi viuen 29.409 persones. En els últims 15 anys la població nascuda a l'estranger ha anat augmentat fins a representar el 36,2% (10.649 persones). El percentatge màxim va ser l'any 2011 que eren el 38,2%. El 89,1% (25.305 persones) de la població de Salt entén el català, el 66,6% el sap parlar, el 70,8% el sap llegir i el 54,3% el sap escriure. Cal remarcar que hi ha 3.083 (10,9%) persones que no l'entenen.

El periodista Carles Solà, director del programa 30 Minuts de TV3, moderarà la taula rodona "L'acolliment lingüístic a Catalunya des de la perspectiva de les comunitats acollides", amb la participació de persones de les comunitats més presents a les comarques gironines. Posteriorment es presentaran cinc bones pràctiques d'acollida. Es pot consultar el programa complet en aquest enllaç: http://llengua.gencat.cat/web/.content/documents/acolliment/arxius/programa_VIII_Jornada_acoll.pdf

Les jornades "L'acolliment lingüístic" són una activitat formativa i d'intercanvi entre professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades molt consolidada a les comarques gironines. Són organitzades pel Grup d'Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines (http://llengua.gencat.cat/comissio_girona), format per la Direcció General de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Departament d'Ensenyament -Equip LIC i Formació d'Adults- la Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, l'ICE Josep Pallach de la Universitat de Girona, el Servei Lingüístic de Comissions Obreres, el Servei Lingüístic de la UGT, Càritas Diocesana de Girona, Òmnium Cultural i Plataforma per la Llengua.

La jornada podrà ser seguida via Twitter a través de l'etiqueta #8JALGirona.