Dia de la diversitat: drets lingüístics, drets humans!

1.523 alumnes de secundària, d'entre 12 i 18 anys, de 19 centres educatius de Barcelona han reflexionat durant quatre dies sobre els drets de diversos col·lectius. Amb debats, tallers i jocs s'ha commemorat el Dia de la Diversitat, enguany, amb una nova ubicació, Can Batlló. El Dia de la Diversitat reuneix joves estudiants per fomentar, sensibilitzar i educar en drets humans.

La Plataforma per la Llengua, un any més, no s'ha volgut perdre aquesta oportunitat per treballar amb els joves els drets lingüístics i la importància de la llengua catalana en aquest context de diversitat lingüística. S'han realitzat dues activitats diferents adreçades als alumnes i una activitat adreçada als docents.

Els alumnes han pogut realitzar el taller de les paraules nòmades que ha consistit a explicar als participants l'origen de paraules catalanes que ens són més familiars. Cotxe, te, xocolata, pijama són algunes de les paraules. L'objectiu de l'activitat ha sigut conscienciar als participants sobre la diversitat lingüística i els drets lingüístics.

Un altre dels sectors on el català pateix una situació insòlita i injusta és el cinematogràfic, en què l'oferta de cinema en català no arriba ni al 3%. És per conscienciar sobre aquest tema que els alumnes han pogut participar  del taller de doblatge en català i experimentar en primera persona com treballen els dobladors de pel·lícules professionals. Aquest taller de doblatge en català s'ha portat a terme amb la col·laboració de l'Escola Catalana de Doblatge (ECAD) i la productora Drac Màgic.

Com a novetat en aquesta edició La Plataforma per la Llengua també ha dinamitzat una activitat de glosa adreçada als docents. Amb la col·laboració dels músics Carles Belda i en Rafalito Salazar, els docents han pogut apropar-se al món de la glosa. El taller ha consistit en una breu introducció teòrica sobre el cant improvisat (la glosa) que ha servit per posar en context els professors. A continuació, s'ha explicat la construcció de la quarteta a partir de la rima, la mètrica i l'estructura (de quatre versos) tot fent exercicis orals per agilitzar la pràctica. Per acabar, s'han fet grups de dues persones i s'han repartit fulls perquè cada grup improvisés una glosa. L'objectiu de l'activitat ha sigut, a nivell lingüístic, potenciar l'ús del català per a expressar pensaments i opinions en el marc del Dia de la Diversitat. Els músics també han recollit les opinions dels alumnes i tot plegat ha servit per preparar l'actuació final.

El Dia de la Diversitat està organitzat pel Departament de Promoció de la Infància de l'Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de l'Institut Municipal d'Educació, el suport de l'Agència Europea dels Drets Fonamentals (FRA) i la participació d'entitats de referència en la defensa dels drets humans de la ciutat.

Tot plegat amb la intenció d'oferir un espai que fomenti la interacció i el respecte mutu entre els joves: diversos, diferents i totes i tots iguals en drets.