Sanitat reconeix a la Plataforma per la Llengua el dret a ser atés i comprés en valencià

El mes de juliol passat, un funcionari es va negar a atendre un pacient valencianoparlant al Centre de Salut de Guardamar, infringint el decret d'usos lingüístics de la Generalitat Valenciana. La Plataforma per la Llengua es congratula pel reconeixement públic d'aquest dret per part de les institucions i exigeix a la Conselleria que no es torne a repetir el succés.

La Plataforma per la Llengua va denunciar, el juliol passat, un nou cas de discriminació lingüística, produït per la negativa a atendre un pacient en valencià en un centre de salut pública, de la Generalitat Valenciana, a Guardamar del Segura (Alacant). Un veí de Guardamar es va adreçar al personal d'admissió, i va dir: "Perdone, ahir em digué l'infermer que tornara hui". De sobte, la treballadora va interrompre el jove afirmant amb to contundent: "Primero, háblame en castellano." El director adjunt de l'Hospital Universitari de Torrevieja, en resposta als escrits que la  Plataforma per la Llengua va enviar per a denunciar aquesta situació, ha reconegut que "el pacient té dret a expressar-se i demanar atenció en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, i cal que siga atés i comprés". Així mateix, la institució reconeixia l'obligació dels treballadors a atendre els pacients, siga quina siga la llengua en què s'expressen.

Aquest cas de discriminació contra el valencià s'ha produït quan ja és vigent el decret sobre usos lingüístics de la Generalitat Valenciana, publicat el proppassat 23 de maig. El decret, entre altres coses, regula el dret l'ús del valencià per part de la ciutadania quan es relaciona amb qualsevol organisme de la Generalitat Valenciana. La Plataforma per la Llengua considera que cap funcionari pot negar l'atenció a un pacient per parlar valencià, perquè el decret de la Generalitat regula especialment els usos administratius interns i del personal laboral amb la ciutadania.

Des de l'entitat es creu que cal aplicar el decret que considera el valencià com a llengua d'ús normal i general de l'administració de la Generalitat. A més, la documentació explica que negar l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar valencià és un cas de discriminació que va en contra de la legalitat de l'Estatut d'autonomia valencià, de l'article 2 de la Llei d'ús i ensenyament del valencià (LUEV) i fins i tot de l'article 14 de la Constitució espanyola. "El valencià és llengua pròpia al territori de la Comunitat Valenciana, i tots els ciutadans tenen dret a conèixer-lo i a usar-lo oralment i per escrit, tant en les relacions privades com en les relacions amb instàncies públiques", detalla la legislació.

La Plataforma per la Llengua ha demanat a la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana que inste la direcció del Centre de Salut de Guardamar del Segura sobre el respecte a l'ús normal del valencià. Cal informar la plantilla dels drets lingüístics de qualsevol ciutadà o pacient que puguen atendre.