Visita cultural al Museu Egipci de Barcelona

Ahir, dimecres 25 d'octubre, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants de les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua, van dur a terme una visita guiada al Museu Egipci de Barcelona, inaugurat el 1994 i gestionat per la Fundació Arqueològica Clos que conté una de les col·leccions privades més reconegudes d'Europa.

Ha estat una visita molt interessant. El guia, en David,  ha començat la seva explicació mostrant-nos unes peces clau de la col·lecció, com per exemple, l'estàtua escapçada, sense cap ni peus, que hi ha a l'entrada de la sala. Les puntes del mocador o nemes que té l'estàtua indica que pot pertànyer a un Déu o un faraó. La barba entrellaçada revela que l'estàtua es va fer quan la persona ja era difunta. La làpida ens revelar el nom de Ramses II escrit amb els jeroglífics.

Una altra peça important de la col·lecció és un llit de fusta que té uns 3.000 anys d'antiguitat.  Els travessers estan fets de tires de cuir. No té cap clau i és fàcilment desmuntable. Crida l'atenció la poca llargada que té, cosa que  es pot interpretar que l'estatura mitjana de la població estaria per sobre del 1,60 metres, en el cas dels homes.

En David ens condueix fins a la mòmia anomenada la Dama de Kemet, que pertanyia a una noia de 16 anys del segle II després de Crist, cosa que explicaria el sincretisme religiós que s'observa en el seu parament. Té la cara coberta amb un dibuix de la noia, que ens remet a la cultura romana, mentre que el cos està decorat amb motius egipcis. Després vam descobrir el sarcòfag del sacerdot Cnumhotep. Té una forma rectangular i està fet de fusta, amb dos ulls pintats en un lateral perquè en aquell temps dipositaven els morts de costat, juntament amb el seu aixovar funerari.

Finalment vam conèixer la còpia de la pedra de Rosetta, descoberta el 1799 per les tropes napoleòniques i desxifrada per Jean-François Champollion, en la qual va treballar durant 23 anys. Està gravada en tres tipus d'escriptura: jeroglífica, demòtica egípcia i grega. Està considerada com a peça fonamental per a la posterior transcripció de l'escriptura jeroglífica.

Si voleu participar en el programa de voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubteu a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 93 321 18 03