Carta oberta en defensa de la immersió, un model d’èxit escolar també al segle XXI

El president de la Plataforma per la Llengua denuncia en una carta les mentides i difamacions del govern espanyol contra la llengua catalana.

La Plataforma per la Llengua lamenta les greus acusacions que alguns dirigents polítics i personalitats han llançat en els darrers dies per a atacar el model d'escola catalana. L'escola en català, que també compta amb una bona presència de la llengua espanyola i anglesa, és un model que s'ha demostrat exitós durant més de quaranta anys perquè permet un gran objectiu, que és comú i compartit arreu del món on s'aplica: aconseguir l'aprenentatge d'aquesta segona llengua en el temps més curt possible, i sempre tenint en compte que convé assolir-ne el coneixement més elevat possible, tant lèxic com gramatical, i la màxima capacitat comunicativa possible. Al cap i a la fi, no oblidem que és una metodologia que s'aplica de manera intensiva i en totes les etapes educatives.

El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, s'ha adreçat a la televisió francesa CNews després que la setmana passada el ministre d'exteriors espanyol, Alfonso Dastis, va mentir deliberadament sobre la situació de reconeixement de les llengües que es parlen a Catalunya. El ministre espanyol va projectar una situació segons la qual el català seria la llengua que gaudeix de més respecte i protecció a Catalunya, i que els parlants de castellà hi són perseguits. A més, va afirmar que el castellà també està perseguit a l'escola catalana en dir a l'entrevistador, Jean-Pierre Elkabbach, que és cert que és possible estudiar anglès, francès o alemany, però no castellà a Catalunya. Per això, l'ONG del català vol fer saber al mitjà francès que el govern espanyol no té cap inconvenient d'utilitzar la mentida i la difamació com a armes de propaganda, atès que, com es pot llegir a la carta, la situació que descriuen no només no és real, sinó que pretén amagar una realitat ben diferent: la dels atacs continus que ha rebut i encara rep la llengua catalana per part de les institucions espanyoles.

Finalment, la Plataforma per la Llengua fa públic l'informe La immersió lingüística a Catalunya, un model eficaç i exitós, que exposa com amb aquest model l'alumnat catalanoparlant d'origen és bilingüe en acabar els ensenyaments obligatoris, i que els infants que no tenen el català com a llengua primera són competents en les dues llengües oficials a Catalunya gràcies a la metodologia de la immersió.

A més, el report també compara el sistema educatiu català amb els del Canadà, el País Basc i Bèlgica, però deixa clar que el català és un model que gaudeix d'un suport explícit que va molt més enllà de les nostres fronteres. El model d'immersió lingüística no només té el suport de les institucions catalanes, sinó també de les europees.