Visita cultural al Museu de les Cultures

Ahir dimecres 27 de setembre, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants de les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua van dur a terme una visita guiada al Museu de les Cultures del Món de Barcelona, situat a les Cases Nadal i del Marquès de Llió del carrer de Montcada, edificis històrics del segle XIV, adequats arquitectònicament per tal d'acollir l'actual museu, inaugurat el 2015.

Ha estat una visita llarga i molt interessant. La guia ha començat explicant-nos l'origen del fons del Museu, íntimament lligat al Museu Etnològic, del qual provenen les col·leccions d'art no occidentals, així com fons de col·leccions particulars, principalment la col·lecció Folch. El Museu Etnològic va ampliar la seva col·lecció gràcies als viatges del director del museu, August Panyella, a diversos indrets d'Àfrica, Amèrica, Àsia i Oceania entre el 1952 i el 1976.

L'exposició permanent s'organitza en diferents espais dedicats a cada un dels quatre continents, començant per Àfrica i la cultura Fang, el regne de Benín, del qual la guia destaca, entre més peces, la nina biiga, que acompanya les nenes fins a l'edat adulta, o dins de l'art cristià d'Etiòpia, el rotlle màgic, que té una funció protectora.

Al següent espai, dedicat a Oceania, la guia ens parla de les cases dels homes de Nova Guinea, i ens parla de les escultures dels asmat, fetes amb troncs d'arbres, amb figures humanes, unes damunt les altres, que recorden els nostres castellers.

Després ens porta cap a l'espai de l'Àsia, bressol de totes les religions. Comença per Filipines, Indonèsia, on ens crida l'atenció sobre la figura funerària articulada tau tau de l'ètnia Toraja de les illes Cèlebes, l'Índia i l'art hindú, amb els seus déus Siva i Visnu; el budisme i les diverses postures de Buda representant els diferents estats de meditació, pau, etc. Del  Japó, d'on Eudald Serra va portar molts objectes, la guia ens convida a fixar-nos en la imperfecció de la ceràmica que representa la de la vida mateix, i la importància de la cerimònia del te basada en el budisme zen.

Finalment, del continent americà destaquen les peces de les diferents cultures mesoamericanes, com ara els maies, la cultura Mezcala i les seves màscares, així com els jocs de pilota d'origen precolombí, sobre el qual la guia ens explica els mites fundacionals que provenen d'aquests jocs, i que enllacen amb les reencarnacions i les figures protectores pròpies d'algunes d'aquestes cultures.

Si voleu participar en el programa de voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubteu a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 93 321 18 03